Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKINGEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het loflied van Paulus, meditaties over Romeinen 8:31-39, Ds. J.J. van Eckeveld, 116 blz., € 14,25. Uitgeverij Den Hertog- Houten.

Dit boek bevat de weergave van zes leerzame preken die de auteur gehouden heeft in de Gereformeerde Gemeente van Zeist. Romeinen 8 is het meest bekende hoofdstuk uit de Romeinenbrief. In de laatste negen verzen van dit hoofdstuk mag Paulus op de hoogte van het geloof staan. De vastheid en zekerheid van Paulus liggen buiten hemzelf in de liefde en de genade van God in Christus. Niets kan Gods kinderen scheiden van de liefde en de genade Gods. Nooit kan Gods kind uit die liefde vallen. Op blz. 53 schrijft de auteur over het zeker zijn van de verkiezing. “Kan een mens dan zeker zijn van zijn verkiezing? Rome leerde dat men nooit zeker kan zijn van zijn verkiezing. Maar de Reformatie leerde dat de Heere Zijn kinderen van hun verkiezing verzekert, maar niet buiten Christus om. Ik moet eerst Christus leren kennen om dan in en door Christus gebracht te worden bij de vastheid van Gods verkiezende liefde. Calvijn zegt dat Christus de Spiegel is der verkiezing. In Christus mag het hart als het ware als in een spiegel de vastheid zien van Gods verkiezende liefde. Dus u moet niet beginnen om te willen weten of u uitverkoren bent, maar het moet u te doen zijn om Christus te leren kennen. En dan komt u in en door Christus bij de vastheid van Gods verkiezend welbehagen.” Op blz. 104 en 105 worden voorbeelden gegeven van kinderen Gods die zeker mochten zijn van hun zaligheid. “Matthew Henry geeft er in zijn commentaar treffende voorbeelden van. Hij wijst op die man die daar op de brandstapel stond en die om de zaak van Christus verbrand moest worden. Hij omhelsde de paal waaraan hij gebonden moest worden. En hij zei het: ‘Welkom, kruis van Christus, welkom, eeuwig leven.’En iemand anders, die ook ter dood gebracht werd op de brandstapel, riep het uit: ‘‘Ik voel in deze vlammen niet meer pijn dan wanneer ik zou liggen op een bed van dons.’ Matthew Henry wijst ook op een vrouw aan wie enkele minuten voor haar marteldood werd gevraagd hoe het met haar ging. Dat is wat! Daar moet u eens over denken, als u over twee minuten de marteldood moet sterven en als en dan gevraagd wordt hoe het met u gaat! Ze zei: ‘‘Goed en heerlijk: ik ga naar de hemel.’ En denk aan Guido de Brés, die op de dag van zijn terechtstelling zei: ‘‘Het is vandaag mijn bruiloftsdag.’ Dan ben je toch meer dan overwinnaar? Dan ben je overwinnaar in dit alles, in al die verdrukkingen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 2004

Bewaar het pand | 16 Pagina's

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 2004

Bewaar het pand | 16 Pagina's