Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ARTHUR PINK (7)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ARTHUR PINK (7)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tenslotte luisteren we nog even naar de prediker met de pen.

In zijn maandblad schreef hij een serie artikelen, getiteld “Profiting from the Word”, Deze artikelen zijn gebundeld. Daaruit gaan we iets lezen. Uit het eerste hoofdstukje, De Schrift en zonde, en uit het derde hoofdstukje, de Schrift en Christus.

Als Gods Woord voor ons mag opengaan door de verlichting van de Heilige Geest gaat het Woord vrucht dragen in ons leven. Eerst ten aanzien van de zonde. Een mens wordt gezegend door het Woord als het Woord hem overtuigt van zonde. Het doel van Gods Woord is ons onze verdorvenheid te openbaren, onze vuilheid te beschrijven en ons onze boosheid bekend te maken. Een mens mag menen dat het meevalt met hem, maar als de Heilige Geest zijn voor de zonde verblinde ogen opent, roept hij uit: Wee mij, want ik ben onrein! In deze weg gaat hij de noodzaak van Christus zien. Iedere keer als God Zijn Woord zegent aan mijn hart, krijg ik te zien wie en wat de mens is. Verder wordt een mens gezegend door het Woord als hij een droefheid krijgt over de zonde, zoals op de Pinksterdag gebeurde. Laat de prediker niet aarzelen om zelfs de zonde van de beste van Gods kinderen aan te wijzen, ook al wordt dat door velen van zijn hoorders niet in dank afgenomen. De wedergeborene zal er hem dankbaar voor zijn. Want zo wordt hij afgebracht van alle zelfvertrouwen en wordt er plaats gemaakt voor de gerechtigheid van Christus. Het Woord van God wordt verder rijk gezegend als het de lezer mag brengen tot belijdenis van zonde. Dat doet de kracht van het Woord. Er is geen ware vrede voor het hart namelijk als we onbeleden zonden met ons mee dragen. En het Woord Gods werkt door, als het namelijk een diepe afkeer van de zonde in mij werkt. Het Woord doet mij de Heere immers zien als een goed en goeddoend God! De zonde tegen Hem wordt bitter en waard om gehaat te worden. Als een mens de zonde gaat haten gaat hij die vervolgens ook zoeken te doden. Niemand zoekt de zonde te doden, maar is er een afkeer en haat jegens het kwaad, dan wil ik er van af!

Zo zegent het onderzoek van Gods Woord en de verlichting van de H. Geest het hart zo, dat ik ook daadwerkelijk de zonde ga laten. Ik kan er onmogelijk mijn lust en leven in vinden. Juist dat maakt een val in de zonde zo bitter, omdat het mijn leven niet meer is. En het Woord van God geeft door lezing en onderzoek ervan en door het mediteren van het gelezene bescherming tegen de verzoekingen en verleidingen. Het Woord Gods is krachtig. En het werkt als een gezegend desem in mijn hart, zodat ik niet alleen de zonde ga haten en vlieden, maar ik krijg ook een begeerte om juist het tegenovergestelde van zonde te doen! Het gebed: Wat wilt Gij dat ik doen zal, is het gebed van een vernieuwd hart.

Wie de Schriften mag onderzoeken, zal ontdekken dat die van Christus getuigen! Wat is de ervaring, de geestelijke bevinding van hen die door Woord en Geest gezegend worden? Zij gaan allereerst de behoefte aan Christus gevoelen. Van nature hebben we geen behoefte aan verlossing en aan verworven en aangeboden heil. Zij die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar zij die ziek zijn! Dit besef is niet slechts iets dat aanwezig is in het pas beginnend, nieuw ontluikend leven, maar steeds, als de Heilige Geest Zijn werk der genade verdiept in mijn leven, ga ik meer zien van de boosheid die in mij woont en komt er meer en meer behoefte aan het albedekkend bloed van het Lam.

Het is verder ook een rijke zegen als door het Woord Christus betekenis voor mij krijgt en ik Hem ga zien zoals Hij is, voor wie Hij is en waartoe Hij is! De begeerte wordt gewekt om Hem persoonlijk te mogen kennen. In de kennis van Christus raak ik niet uitgeleerd. En wat is het voorts een zegen door Woord en Geest genoten, als ik Christus ga zien in Zijn volmaaktheden! Hij is volmaakt in al Zijn eigenschappen; rijk aan gerechtigheid en heiligheid; de Schoonste onder de mensenkinderen! Christus wordt mij dierbaar, kostbaar, het hoogste Goed! Wat mag ik leren als het Woord, dat van Christus getuigt, mij verder ontsloten wordt? Er komt een groeiend vertrouwen en een hartelijke overgave aan Hem! Daartoe laat Hij Zich aan mij kennen. Hoe meer ik ingeleid wordt in de zelfkennis, hoe schitterender Hij gaat stralen voor mijn zon-daarsoog. Maar ook is het duidelijk dat er een lust komt in het hart om Hem te mogen behagen. Let wel, dat is wat anders dan denken Hem welbehagelijk te zijn! Een kind van God weet wel beter! Hij vindt in zich niets dan tekort en schuld. Maar wel is er de begeerte om Hem te behagen! Dat leidt tot het gebed om de Geest van Christus. Zonder Hem kan ik niets doen! David bidt: Leer mij Uw welbehagen doen, want Gij zijt mijn God! Uw goede Geest geleide mij in een effen land, Ps. 143.

Tenslotte trekt een ziel profijt van Gods Woord als het hart wordt opgewekt om te verlangen naar Christus’ wederkomst en om Hem te mogen zien aangezicht tot aangezicht. Bij Zijn wederkomst is het voor eeuwig met de zonde gedaan. Dan zullen we Hem gelijkvormig wezen. Nooit zal de gemeenschap met Hem worden verstoord. Nooit zullen we meer hoeven te zuchten over onze innerlijke verdorvenheid; nooit meer zullen we bezet zijn met ongeloof. Zonder vlek en rimpel zullen we voor Hem staan.

Laat, zo besluit Pink dan, de lezer en de schrijver van deze woorden (hij sluit zichzelf er bij in) zichzelf eerlijk voor Gods Aangezicht onderzoeken. Hebben we een innerlijke begeerte om Christus te leren kennen? Wordt Hij voor ons meer en meer een levende werkelijkheid, begeerlijk in al Zijn volmaaktheden? Groeit het geloof en het vertrouwen in Zijn werk, Zijn werk alleen? Is er de lust om Hem te behagen, niet om zelf wat te zijn, maar omdat Hij alles is? En (en ook dat is Pink) is ons hart verlangend naar Hem, gesteld dat Hij binnen 24 uur verschijnt? Moge de Heilige Geest ons hart doorzoeken naar het antwoord op deze vragen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 2006

Bewaar het pand | 12 Pagina's

ARTHUR PINK (7)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 2006

Bewaar het pand | 12 Pagina's