Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dragers gezocht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dragers gezocht

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En er kwamen sommigen tot Hem, brengende een geraakte, die van vier gedragen werd.

Dat was een bijzondere gebeurtenis. Die verlamde man, die door vier vrienden gedragen werd. Hij werd door een opening in het dak neergelaten, en zo voor de voeten van de Zaligmaker neergelegd.

De Heere Jezus was in Kapemaüm, een levendig havenstadje aan de noordwestelijke oever van het Meer van Galilea. De Zaligmaker is daar dikwijls geweest. Hij heeft daar het Woord Gods gebracht. En Hij heeft er ook wonderen en tekenen gedaan. Hij heeft er zieken genezen en duivelen uitgeworpen.

Het Woord staat op de eerste plaats. De tekenen en wonderen komen daarbij. Die staan in verband met het Woord.

Het is een groot voorrecht, het Woord van God te ontvangen. Het is ook een grote verantwoordelijkheid. Is het voor u tot bekering? Is het tot zegen? Brengt het u naar de Heere Jezus Christus? Anders zal het eeuwig tegen u getuigen. Leef niet zorgeloos, onbekeerd voort!

De Zaligmaker was in een huis in Kapernaüm. Hij brengt daar het Woord van God. En Hij geneest zieken. Dat wordt rondverteld. En er kwamen sommigen tot Hem, brengende een geraakte, die van vier gedragen werd. Een geraakte is een verlamde. Er wordt heel wat geleden in deze wereld. De ziekenhuizen liggen allemaal vol. En de inrichtingen. Er is veel verdriet. En wij kunnen er gemakkelijk aan voorbij leven, zolang het geen familielid of vriend is. Wij kunnen koud en onbewogen zijn.

Al dat lijden komt door de zonde Het is een gevolg van de val.

Die geraakte, verlamde man lag op een soort matras. Lopen kon hij niet.

Nu had die man vier vrienden. Gelukkig. De Heere gaf dat. Als er mensen zijn, die met u bewogen zijn, dan is dat van de Heere.

In het Evangelie hoort u ook van iemand die 38 jaar ziek was. Die had helemaal geen vrienden. Die moest zeggen: “Ik heb geen mens.” Hoeveel mensen moeten dat, in onze tijd, niet zeggen: “Ik heb geen mens”? Er is veel eenzaamheid en een koud langs elkaar heen leven.

De vier vrienden konden die lamme man niet beter maken. Ze konden ook zijn zonden niet vergeven. Maar als zij horen van de Zaligmaker, dan dragen ze hun verlamde vriend. Op die matras (als een brancard). Dat was het beste, wat zij doen konden - hun verlamde vriend neerleggen voor de voeten van de Zaligmaker. Ze hadden gehoord van de Zaligmaker. Ze voelden: alleen Hij kan helpen, redden, verlossen, zaligmaken.

Zieken moeten voor de Heere neergelegd worden. Ook bedroefden, ook mensen die het spoor bijster zijn. Ongelukkigen moeten gedragen worden naar de Zaligmaker. Alleen Hij kan zonden vergeven., alleen Hij kan uitkomst geven in zwakheid, moeite, eenzaamheid. Er zijn dragers nodig. Bent u een drager? Dragers gezocht, die (mee)dragen in meeleven, zorgen, bidden. Biddend dragen in het geloof.

Die dragers namen, door het geloof, de toevlucht tot de Zaligmaker. Hun geloof wordt op de proef gesteld. Maar ze komen.... Zelfs door het dak heen. Ze zijn niet beschaamd uitgekomen.

De Zaligmaker ziet hun geloof. Hij had Zelf dat geloof gewerkt in hun hart, door de Heilige Geest. Hij ziet ook het geloof van de verlamde man, die zelf niets kan. Die gebukt gaat onder zijn zonde. Die het alleen van de Heere Jezus verwacht.

De Zaligmaker ontvangt die verlamde. Hij spreekt hem bemoedigend toe: “Zoon! Wees welgemoed; uw zonden zijn u vergeven.” (Matth. 9:2)

Die zonden, waar die man zo’n last van had, die zijn bedekt. Die zijn weg. Die zijn vergeven. Dat is een heerlijk wonder. Zijn uw zonden ook vergeven? Zou u het graag willen? Smeekt u er de Heere om? Rust niet voordat u weet, dat uw zonden vergeven zijn.

Bent u ook bewogen met anderen?

Zoekt u hun eeuwig behoud?

Bij de Heere is vergeving, opdat Hij gevreesd wordt. De Zaligmaker vergeeft niet alleen de zonden. We lezen, dat Hij tegen die verlamde man zegt: “Ik zeg u, sta op, en neem uw beddeke op, en ga heen naar uw huis.” En terstond stond hij op, en het beddeke opgenomen hebbende, ging hij uit in aller tegenwoordigheid; zodat zij zich allen ontzetten, en verheerlijkten God, zeggende: “Wij hebben nooit zulks gezien!”

Bij het Woord van de vergeving komt het wonderteken van de genezing.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2007

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Dragers gezocht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2007

Bewaar het pand | 12 Pagina's