Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BEKERING (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BEKERING (4)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bekering is absoluut noodzakelilk. Zonder bekering is er geen ingaan in het Koninkrijk der hemelen. Zonder bekering blijft men voortgaan over de brede weg. Zonder bekering blijft men de duivel dienen. Wie de duivel blijft gehoorzamen zal de bezoldiging der zonde ontvangen: de dood in zijn volle betekenis. Wie door de Heere bekeerd is, zal zalig worden. Hier in dit leven worden de voorsmaken van de zaligheid al ondervonden. Een heerlijke toekomst wacht: de volkomen zaligheid.

Verontschuldigingen

Er zijn mensen die zeggen dat zij zich bekeren van hun zonden. Maar daarmee bedoelen ze alleen dat zij spijt hebben van het kwade dat zij gedaan hebben, ze treuren er even over en spreken een korte wens uit om genade te krijgen. Maar dat is geen bekering. Boston schrijft dat het hart verscheurd moet worden vanwege de zonden. Dat betekent ook dat het hart van de zonden moet worden afgescheurd. Bekering betekent goede vruchten voort te brengen. Iemand die zegt dat hij zich al bekeerd heeft beseft niet dat bekering een levenslang werk is. Dagelijkse bekering is nodig. Nog weer anderen zien de noodzaak van de bekering niet in. Zij zijn rein in eigen ogen. De zonden worden ontkend. Er is geen treuren over de zonden en een belijden ervan. Er zijn er die altijd de prediking gehoord hebben, maar nog steeds dood zijn in de zonden en de misdaden. Sommigen bekeerden zich gedeeltelijk en keerden terug tot hun vorige leven. Er zijn er die leven in zonden. Het einde van een goddeloze levenswandel is vreselijk. Wandelt u in het gezelschap van hen die de Heere vrezen of van de vijanden van God? Denk aan Spr. 29:1 “Een man, die, dikwijls bestraft zijnde, den nek verhardt, zal schielijk verbroken worden, zodat er geen genezen aan zij.”

Verplichting

God eist de bekering. De Schepper eist dit. Gods Woord is hier heel duidelijk in. We lezen in Hand. 20:12 “Betuigende, beiden Joden en Grieken, de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus.” De profeten hebben opgeroepen tot bekering. De Heere Jezus en Johannes de Doper hebben uitgesproken: “Bekeert u, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.” Ook de apostelen hebben tot bekering opgeroepen. Ook de doop roept op tot bekering. Wie onbekeerd is strijdt tegen het merkteken van de Heere. Ook de zegeningen die ontvangen worden verplichten tot bekering. De belijdenis des geloofs verplicht eveneens tot bekering. Bedenk dat de zonde duur wordt betaald. Wie in de zonde blijft komt in de eeuwige rampzaligheid. Het plezier in de zonde duurt kort. De echte vreugde is alleen te vinden in het dienen van de Heere. De goddelozen hebben geen vrede. Als iemand roept een beker met gif weg te gooien en u drinkt eruit, is dat niet dwaas? Als de Heere oproept tot bekering van de zonden en u gaat voort met zondigen is dat net zo dwaas. De dood komt zeker en daarom is bekering noodzakelijk. Velen willen met Gods kinderen sterven, maar niet met hen leven. Op blz. 125 schrijft Boston het volgende: “Wensen dat alles vlak voor uw sterven goed komt, is hetzelfde als het ophangen van een zwaar gewicht aan een dunne draad. Uw zaken moeten echter voor uw sterven in orde zijn.” Er is geen bekering in het graf. Bedenk dat het oordeel komt, u komt te staan voor de rechtbank van God. Na het sterven komt het oordeel. Als Christus wederkomt, zal ieder door Hem geoordeeld worden. Het lijden van Christus dient tot bekering aan te sporen. Aan het lijden van Christus wordt duidelijk dat het vreselijk is te vallen in de handen van de levende God. De zonde werd op een vreselijke manier zichtbaar in Sodom toen de stad verwoest werd door het oordeel van God. Op Golgotha treft de gerechtigheid van God de Zoon van God. Zou u de zonden niet haten en verafschuwen? De zondaar doet God onrecht door de overtredingen. Wie zondigt minacht de alomtegenwoordigheid en rechtvaardigheid van God. Gods wetten vertrappen betekent Hem onrecht aandoen. De zondaar doet God onrecht door Zijn Zoon te verachten en Zijn Geest te bedroeven. De zondaar doet God onrecht door de overblijfselen van Zijn beeld te vervormen. Hoe vreselijk is het om alle sporen van Gods beeld in ons uit te wissen. Door de zonden wordt kwade invloed uitgeoefend op anderen. Hoe vreselijk is het de ondergang van anderen te veroorzaken. Bedenk dat God uw Schepper is, uw Bewaarder, de Heere ziet u altijd en overal, Hij is Getuige van alles wat ieder doet en uw Rechter. Wees niet doof voor de roepstemmen van God tot bekering. God roept tot bekering door zegeningen en moeiten en bovenal door de prediking. Wie onbekeerd blijft, zal zeker ten onder gaan. Bedenk dat het plezier van de zonde maar een moment duurt en dat de hel eeuwig is.

Behoud

Door de waarachtige bekering is er ontkoming aan de toorn van God. Boston wijst erop dat er medicijn is voor alle ziekten van de ziel. We lezen op blz. 142 “Niets kan fataal zijn voor hen die gewillig zijn om naar de Arts te gaan en Zijn methode tot genezing te ondergaan. David, Paulus, Manasse en Petrus zijn nu in heerlijkheid, terwijl zij de grootste zonden gedaan hadden. Maar zij bekeerden zich van hun zonden.” Zou dat geen hoop geven? Er staat in Jesaja 55:7 “De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.” Ware boetvaardigen gaan niet naar de hel. Zij komen in de hemel. Denkt u dat u teveel zonden gedaan hebt? Er is veel genade bij de Heere te vinden. We lezen immers in Jesaja 1:18 “Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.” Bent u opnieuw in de zonde gevallen? Beneemt u dat alle hoop? De Heere zegt in Zijn Woord: “Keert weder, gij afkerige kinderen! Ik zal uw afkeringen genezen” Jeremia 3:22. Denkt u dat u te lang gezondigd hebt? Lees de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard er eens op na. Er worden er niet alleen aan het begin van de dag geroepen om te arbeiden in de wijngaard, er worden er ook geroepen te elfder ure, als de dag al bijna voorbij is. Zie bijvoorbeeld naarde moordenaar aan het kruis. Meent u dat er niemand zo erg gezondigd heeft als u? Zie dan naar Manasse. Christus heeft gezegd in Johannes 6:37 “En die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.”

Onboetvaardigheid

Boston schrijft dat onboetvaardigheid onder het Evangelie een zonde is van de ergste soort. Wie onbekeerd blijft onder de prediking stapelt zonde op zonde totdat God de levensdraad afsnijdt. Christus, Zijn apostelen en Zijn dienaren tot op de huidige dag, roepen steeds op tot bekering. Het is ontzettend deze oproepen naast zich neer te leggen. We lezen op blz. 146 “Onboetvaardigheid is een bloedige zonde, die u zal onderdompelen in eeuwigdurende ellende.” Brutale zondaren horen wel, maar doen alsof zij niet horen. Er zijn ook trage, wanhopige zondaren die niet willen scheiden van hun zonden. Er zijn doortrapte, verwaande zondaren die doorgaan in de zonden terwijl ze doen alsof ze met hun zonden gebroken hebben. De verwaande zondaren laten zich niet overtuigen, wat er ook tegen hen gezegd wordt. De luie zondaren stellen net als Felix de bekering uit. Jonge mensen stellen de bekering uit tot ze ouder worden. Ouderen stellen de bekering uit tot hun sterfbed. Er wordt niet mee gerekend dat er niets onzekerder is dan het leven en niets zekerder dan de dood.

Hoe komt het dat velen onbekeerd blijven voortleven? Boston noemt verschillende oorzaken. Hij schrijft over achteloosheid: mensen denken niet na over hun ziel en de eeuwige bestemming. Ook kan een belemmering zijn liefde voor en zorgen om de wereld. De duivel jaagt mensen het leven door en gunt geen tijd tot bezinning op de eeuwigheid. Er bestaan vooroordelen tegen vroomheid en ernst. Tenslotte noemt Boston: hoogmoed, ongeloof en traagheid.

Boston spoort aan veel na te denken over de zonde zoals zij is, welk een kwaad zij is. Ook is het goed te bedenken hoe kort de levenstijd is. Hij roept op te bidden om bekering. Leg de vinger bij de belofte dat de Heere een nieuw hart zal geven. Hierbij valt te denken aan Ezech. 36:26 “En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een viesen hart geven.”

N.a.v. Berouw, Thomas Boston, gebonden, 312 blz.,21,90, Uitgeverij De Banier, Utrecht, ISBN 978-90336-0725-7.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 2007

Bewaar het pand | 12 Pagina's

DE BEKERING (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 2007

Bewaar het pand | 12 Pagina's