Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Andrew Murray, Schep mij een rem hart. Bijbels Dagboek, 450 biz, € 27,50, Uitgeverij De Banier, ISBN 978-90-336-0716-5

Het dagboek is een bloemlezing uit de nagelaten geschriften van de Zuid- Afrikaanse predikant Andrew Murray (1828–1917) De teksten in dit dagboek zijn onderverdeeld in thema’s zodat verschillende facetten van het geestelijke leven aan de orde komen Het dagboek is samengesteld door L.J. van Valen. We vinden het jammer dat dit dagboek door De Banier is uitgegeven. We kunnen het helaas niet aanbevelen. Dr. J.W. Maris heeft in 1992 over Andrew Murray kritisch geschreven in zijn dissertatie getiteld “Geloof en ervaring.” In de dissertatie van C.F.C. Coetzee over Murray lezen we dat Murray afwijkt van het pad van de gereformeerde theologie. Maris stelt op blz. 116 dat volgens Murray de kerk na de reformatie halverwege is blijven steken met betrekking tot de kennis van de rijkdom van de Heilige Geest. Murray spreekt over de volle pinksterzegen en een hoger leven. Op blz. 118 schrijft Maris aangaande het standpunt van Murray “In de doop met de Heilige Geest wordt door de gelovigen ontvangen wat ze nodig hebben om waarlijk als christenen te leven. Het is meer dan het werk van de Geest in de wedergeboorte. Het gaat om de inwoning van de Geest van Christus zodanig dat die ons vrijmaakt van de wet van zonde en dood, en ons, door onze persoonlijke ervaring, overbrengt in die vrijheid waartoe Christus ons verlost heeft.” Het overwinningsleven breekt dan aan. De zonde kan overwonnen worden. De klacht van Paulus uit Romeinen 7 is dan voorbij. We citeren de gedachte van Murray weergegeven door Maris op blz. 121 “De klacht: ‘Het goede dat ik wens dat doe ik niet’ is dan verleden tijd. De weg die moet gaan van Rom 6 via Rom 7 naar Rom. 8 is een weg van de ene ervaring naar de andere. De mens die in Rom. 7:24 zichzelf een ellendig mens noemt is niet de gelovige mens, die in het geloof - in Christus - zichzelf leert kennen, maar de mens die in de kracht Gods deze ellendig ervaring te boven zal komen en achter zich laten.” Ook wijst Maris op de tegenstelling die bij Murray meermalen openbaar komt tussen Woord en Geest en over de doop met de Heilige Geest. We lezen op blz. 123 van de dissertatie van Maris: “Murray leert de hogere ervaring van de bewuste inwoning van de Heilige Geest, waardoor de gelovigen deelgenoot zijn van de volheid van de verheerlijkte menselijke natuur van Christus.” De gesignaleerde bezwaren komen in de meditaties geregeld terug. We besluiten met hier een voorbeeld van te geven. In een meditatie over het vrijgemaakt zijn van de zonde over Rom. 6:18 en 22 lezen we : “Als hij nu nog zonde doet, komt dit omdat hij zijn vrijheid niet kent die door het geloof is. Hij laat de zonde toe om nog meer over hem te heersen. Maar als hij door het geloof ten volle aanneemt wat Gods Woord verzekert, dan heeft de zonde geen macht over hem: hij overwint haar door het geloof dat hij van haar is vrijgemaakt.”

Prof. G. Wisse, De Heilsfeiten, 309 blz., gebonden, € 22,50, Uitgave De Groot Goudriaan-Kampen, ISBN 978-90-6140-644-0.

Dit inhoudsvolle boek is een van de laatste werken die Wisse heeft geschreven. Hij behandelt in dit boek de heilsfeiten van Advent tot Pinksteren. Het boek bevat een waardevolle inleiding door prof. A. Baars, die als hoogleraar te Apeldoorn een opvolger is van prof. Wisse. In deze inleiding wordt eerst een korte levensschets gegeven en vervolgens wordt ingegaan op de inhoud van het nu opnieuw uitgegeven boek “De Heilsfeiten”. Niet alle vragen worden in de inleiding van prof. Baars beantwoord, maar dat kan ook niet in het bestek van een korte inleiding. Als het gaat over heilsgeschiedenis en heilsorde spreekt Wisse duidelijk over de beleving van de heilsfeiten. Dan stelt prof. Baars vragen die niet beantwoord worden. Is er een chronologische belevingsvolgorde van Kerstfeest, daarna Goede Vrijdag, Pasen etc.? Prof. baars kiest voorzichtig voor de telkens terugkerende tweeslag van vernedering en verhoging. Hij vindt dat toch iets anders dan een strikt chronologische opvatting. Terecht schrijft prof. Baars: “Het zou een breder onderzoek vragen - waarbij het gehele werk van Wisse betrokken moet worden - om na te gaan hoe hij precies op dit punt dacht. Het is duidelijk dat dit buiten het kader van deze inleiding valt.” Prof. baars schetst de betekenis van Wisse in zijn voorwoord. Wisse vroeg naar de praktisch geestelijke betekenis van de heilsfeiten. Het tweede is dat Wisse voortdurend het heilshandelen van God in verband brengt met het verloop van de wereldgeschiedenis en het hele wereldgebeuren. Daar zou in onze tijd meer oog voor moeten zijn. Het derde is de visie van Wisse op het verbond: men kan de nadruk leggen op de vastheid van Gods belofte voor de gemeente van het verbond, terwijl men toch uitdrukkelijk ‘onderscheidenlijk’ blijft preken. Alleen in de weg van geloof en bekering delen de verbondskinderen immers in de weldaden van het verbond en dat is ook voor vandaag onopgeefbaar. Tenslotte verbindt Wisse geloof en bevinding nauw aan elkaar. Echte bevinding is ervaring van het geloof en vloeit voort uit het Woord van God. Wisse had ook een eigen taalgebruik: beeldend en origineel. Het is een goede zaak dat dit boek opnieuw is versehenen. Wisse schreef in zijn voorwoord in 1947 “Dit geschrift hier aangeboden, is een verhandeling waarin allerlei theoretische en prakticale uiteenzetting wordt gegeven van hetgeen in de heilsfeiten door de Heere is geschonken. Dus niet enkele theoretische exegese; ook geen predicaties, maar verhandelingen; waarbij gepoogd is zowel ons verstandelijk inzicht te verhelderen, alsook voedsel te verschaffen tot voeding en verdieping en verrijking van het geestelijk leven.” Neem en lees dit waardevolle boek.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's