Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE STEENLEGGING VAN GODSWEGE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE STEENLEGGING VAN GODSWEGE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Daarom, alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik leg een grondsteen in Sion, een beproefde steen, een kostelijke hoeksteen, die wel vast gegrondvest is”

Onze tekstwoorden komen uit de mond van Jesaja. Deze profeet werkte in een donkere tijd. Het volk van Israël week meer en meer af van de heilzame geboden Gods. Ondanks de waarschuwingen van Gods profeten ging het volk door op hun zondige weg. Daarmee riepen ze Gods oordelen over zich af. Die zijn ook gekomen. Het volk is weggevoerd in ballingschap. Dat was hun verdiende straf.

Het zijn aangrijpende woorden, die we voorafgaande aan onze tekst lezen. De situatie is hoogst ernstig. Het definitieve eindoordeel hangt in de lucht. Als de Heere nu gaat spreken dan zal dat ter verwoesting wezen … althans … dat is naar recht. God zal ze verdelgen en dan kan niemand God van onrecht beschuldigen. Dat heeft het volk zelf over zich afgeroepen door te volharden in de zonde.

Maar de Heere blijkt nu zo anders te zijn. Hij is vol van genade en groot van goedertierenheid. Waar het volk zichzelf de vloek heeft waardig gemaakt klinken hier woorden van genade en ontferming. Hier mag Gods lankmoedigheid oplichten: Hij legt in Sion een uiterste Hoeksteen. Een Steen, Die spreekt en roemt van Gods opzoekende zondaarsliefde in het licht van een welverdiend oordeel. Woorden, die duidelijk zien op de komst van Christus in het vlees. Hij is deze Grondsteen!

Een Steen, Die sterk genoeg is gebleken om al de zonden van Zijn Kerk weg te dragen aan het vloekhout van het kruis. Een Steen, Die zwaar beproefd is geworden. De satan heeft geprobeerd Jezus ten val te brengen. De mensen moesten Hem niet. Ze hebben Hem verworpen. Maar deze Steen is door mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en dierbaar geworden. God heeft Zijn werk volkomen bevonden. Hij heeft aan Gods recht voldaan. Hij heeft Gods deugden verheerlijkt. Hij is de voornaamste pilaar, waarop het gehele gebouw van Gods heil rust. Daarom is het ook een kostelijke Hoeksteen.

Jezus Christus is de dragende Steen van het gebouw der zaligheid. De Grondsteen voor de zaligheid. Gelegd in de erbarmelijkste omstandigheden op een moment dat de totale vernietiging van het volk was verwacht. Dat is zo’n wonder. Misschien hebt u het geleerd bij het ontdekkend licht van de Heilige Geest. Uw leven is vol schuld. Uw hart is vol van ongerechtigheden. Alles getuigt tegen u. U hebt tegen al Gods geboden gezondigd. De Heilige Geest heeft uw leven doorlicht en laten zien dat niets van uw levenshuis voor God kan bestaan. U vreest voor eeuwig weg te zakken en te zinken in de poel van het verderf. U moet het erkennen: “Het is terecht ook. Mijn zonde maakt mij het voorwerp van Gods toorn. Ik heb de eeuwige dood verdiend. Ik ben Gods gramschap waardig”.

Dan komt daar dat zoeken om die welverdiende straf te ontgaan. Als dat uw strijd is… als daar jouw worstelingen liggen … als u er ermee worstelt hoe zo één als u nu ooit rechtvaardig kan worden voor God … let dan eens op ons tekstvers: “Ziet, Ik leg in Sion”. Dat is nu Gods werk. Duizenden mensen menen zelf die grondsteen te kunnen leggen. Ze hebben hun mond er vol van. Alsof hun geloof een vrucht van eigen levensakker is. Maar ze weten niet van het grote wonder, dat God die Hoeksteen nu Zelf legt! Daar zit niets van de mens bij. Juist omdat de mens van zichzelf dood is in zonden en misdaden. Zoals God eenmaal de Heere Jezus heeft gelegd in de stal van Bethlehem zo legt de drie-enige God door Woord en Geest die uiterste Hoeksteen ook in een zondaarshart.

Dat geeft de ruimte aan. God legt die uiterste Hoeksteen! Hoe zalig is het volk, dat het persoonlijk heeft geleerd zelf die Steen niet te kunnen leggen. Want dan raken ze aangewezen op God. Dan komen daar die worstelingen in de diepte. Dan komen daar die smekingen om het krachtige werk van God in de ziel. Dan komt daar het verlangen naar die steenlegging van Godswege. Mag u nu bij dat volk horen? Mag jij horen bij hen, die het hebben verstaan dat zalig worden een eenzijdig werk van God is?

Nee, dat is geen beklemmend woord. Dit is juist het bevrijdende Evangelie. Zelf niet te kunnen bouwen. Zelf geen stenen voorradig te hebben. Zelf met lege handen te staan. Maar om dan te mogen horen: er is een betere Bouwmeester! Hij komt te leggen. Hij neemt redenen uit Zichzelf om de Heere Jezus weg te schenken aan een in zichzelf arme en verloren zondaar. Dat is nu zo’n heerlijk en troostrijk Evangelie: Hij komt te leggen! Vaste grond! Die uiterste Hoeksteen … Jezus Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's

DE STEENLEGGING VAN GODSWEGE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's