Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Brian Edwards De tien geboden voor vandaag, paperback, 335 blz., € 19,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-90-336-0858-2.
De auteur was 29 jaar lang predikant in Londen. Dit boek, dat in 1996 werd geschreven, bevat een heldere, praktische uitleg van de tien geboden. Er wordt aandacht gegeven aan de oudtestamentische context en de hedendaagse toepassing. Praktische voorbeelden verduidelijken de inhoud en de betekenis van de geboden. Op blz. 26 wordt de Codex Hammurabi (dit zijn 282 wetten van rond 1700 voor Christus, dus iets eerder dan Mozes) op een interessante manier vergeleken met de wetten van Mozes. De conclusie is dat geen enkele wet uit de oudheid komt in de buurt van de wijsheid en helderheid van de wetten die door God aan Mozes zijn gegeven! Dan lezen we op blz. 91 bij de behandeling van het eerste gebod over een ongekend zware hongersnood in China in 1878. Minstens 70 miljoen mensen zijn toen gestorven. Wat deed men? Men zocht het heil bij de afgoden. Eerst werden er feesten gehouden om de afgoden in een betere stemming te brengen. Maar er kwam geen regen. Wat deed men toen? Men bracht de afgodsbeelden naar buiten, zette ze in de verzengende hitte van de zonnestralen zodat de verf van de beelden losliet. De afgoden moesten maar voelen wat het was om zo te lijden. Het hielp allemaal niets. Ook op de Karmel gebeurde er ook niets, wat de afgodendienaren ook deden. We willen dit boek van harte aanbevelen vanwege de vele en soms verrassende dingen die erin staan.

Arthur W. Pink, Vuur uit de hemel, Het leven van Elia, paperback, 318 blz., € 24,90, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-90- 336-0803-2.
De auteur leefde van 1886-1952. Hij is predikant geweest in Amerika, Australië en Engeland. In zijn geschriften is veel informatie te vinden. Ook in dit boek over het leven van de profeet Elia. Elia mocht een instrument zijn in de hand van de Heere om de zonden van het volk aan de kaak te stellen en de oordelen van God aan te zeggen. Iets uit zijn boek willen we doorgeven. Het gaat over de ontmoeting van Achab en Elia in de wijngaard van Naboth. Eerlijk en onverschrokken kondigde Elia het oordeel van God aan. Dan lezen we op blz. 267- 270 “Het was een woord van beschuldiging, dat Achab openlijk aanklaagde vanwege zijn misdaden. Het was een woord van veroordeling, dat de verschrikkelijke straf bekendmaakte die deze brute overtreder van Gods wet zeker zou treffen. Juist zo’n boodschap is vandaag de dag zo hard nodig. Juist het gebrek daaraan heeft de wereld van vandaag in zo’n vreselijke toestand gebracht. Zalvende predikers hebben de vaders verleid en nu keren hun kinderen de kerk de rug toe…..Doe net als Elia: wijs de mensen onverschrokken op de zonde. Is dat een aangename boodschap? Nee, verre van dat. Zal deze boodschap goed ontvangen worden? Nee, integendeel. Maar het is een boodschap die hard nodig is en die men laat liggen. Preekte de Heere Jezus in de tempel over Gods liefde terwijl de heilige gebouwen tot een moordenaarskuil gemaakt werden? Dit is precies wat duizenden die zich Zijn knechten noemden, de afgelopen twee of drie generaties hebben gedaan. Met vuur in Zijn ogen en met de gesel in Zijn hand dreef Hij de handelaars die het huis van Zijn Vader ontheiligden naar buiten. De ware knechten van Christus weigerden vleselijke methoden te gebruiken om naamchristenen te werven. De ware knechten van Christus verkondigden de eeuwige eis van een heilige God. Zij stonden erop dat er een Schriftuurlijke tucht werd uitgeoefend en traden af als hun gemeente in opstand kwam………. Ik wil tegen alle jongemannen die serieus overwegen om predikant te worden, zeggen: Laat deze gedachte maar direct varen als je niet bereid bent om veracht te worden en te worden ’als uitvaagsels der wereld en aller afschrapsel’ (1 Kor. 4;13). De openbare dienst van Christus is wel de laatste plek voor mannen die populair willen zijn.”

McCheyne, In eeuwigheid Dezelfde, paperback, 94 blz., € 7,50, Uitgeverij Den Hertog,Houten, ISBN 978-90- 331-2339-9.
Dit boekje bevat acht niet eerder gepubliceerde preken van Robert Murray McCheyne. De titel van het boek is ontleend aan Hebr. 13:8 ‘Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid.’ McCheyne was predikant van 1836-1843. Hij stierf op de leeftijd van 30 jaar. Uit de preek over Hebr. 13:8 willen we iets doorgeven. We lezen dan op blz. 93 “Ik wil een woord van troost spreken tot oprecht gelovigen. Als Christus gisteren en heden Dezelfde is en in der eeuwigheid, is hier stof tot een onveranderlijke vrede en vreugde. U allen, die tot Christus bent gevlucht, zult voor altijd veilig zijn. In uzelf bent u heel veranderlijk, maar Christus is altijd Dezelfde. Als uw geweten door de zonde is bevlekt, ga dan meteen tot het bloed van Christus, want dat kan altijd van alle zonde reinigen. Als het u aan heiligheid ontbreekt om voor God te komen, doe dan de onveranderlijke gerechtigheid van Christus aan. Christus is altijd liefelijk bij de Vader, en dat bent u ook als u blijft in Hem. Als u de verzoeking niet kunt weerstaan, vlucht tot Christus en u zult merken dat Hij dezelfde Zaligmaker is Die Hij altijd is geweest, om Zijn Geest te schenken. Als u begint weg te zinken, blijf dan met Petrus roepen, en Hij zal Zijn hand naar u uitstrekken. Hij is heden dezelfde Zaligmaker. Als u niet kunt bidden, bedenk dan dat Hij dezelfde Voorspraak is Die Hij altijd is geweest. O gelukkige zielen! Als u in Christus geborgen bent, bent u geborgen in een Rots die vaster staat dan de aarde vast is. u kunt nooit verloren gaan, want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk. Hij Die u geschapen, geroepen en gerechtvaardigd heeft, zal u spoedig verheerlijken. Hij is immers gisten en heden Dezelfde en in der eeuwigheid!”

B. Hoogwerff, Bloemen in het land, verhalen uit het leven van Gods kinderen, gebonden, 68 blz., € 9,90, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2333-7.
In twaalf verhalen wil de auteur jonge kinderen laten zien Wie de Heere is voor Zijn volk. De verhalen zijn gebaseerd op historische feiten. Achterin het boek vinden we een verantwoording met bronvermelding. Het zevende en achtste verhaal gaan over wijlen ds. P. van der Bijl die predikant is geweest in Barendrecht. De inhoud van het boek is geschikt om voor te lezen voor kinderen vanaf 5 jaar. Aanbevolen.

Ds. P. van Ruitenburg, Ongetwijfeld, als God geloof geeft, gebonden, 71 blz., € 9,90, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2336-8.
Het boekje gaat over twijfel en zekerheid, over geloof en ongeloof, over Gods beloften en de ontrouw van Gods kinderen. We lezen bijvoorbeeld over Abraham, Jona en Thomas. Wat twijfelen betreft stelt de auteur in het voorwoord terecht dat een mens zich kan vergissen en ten onrechte kan menen een kind van God te zijn. De vraag dient eerlijk onder ogen gezien te worden of er op het goede fundament wordt gebouwd. Het boekje kan een aanzet geven tot zelfonderzoek en onderwijs.

Jan de Kok, Een opgejaagde dienstknecht, Uit het leven van Petrus Datheen (1531-1588), Gebonden, 211 blz., € 14,95, Uitgeverij ‘de Ramshoorn’ , Goes, ISBN 9789461150042.
Een goede zaak dat het leven van Datheen op een eenvoudige manier is beschreven voor onze jeugd. Datheen heeft veel mogen betekenen. Hij is één van de belangrijkste personen uit de kerkgeschiedenis van de 16e eeuw geweest. Hij heeft bijvoorbeeld de Heidelberger Catechismus vertaald in het Nederlands en er wordt ook nog op meerdere plaatsen gezongen uit zijn Psalmberijming. Ook Datheen had verzoening voor zijn zonden nodig. Dat komt ook eerlijk uit in dit boek. Er valt te denken aan de laatste levensjaren van Datheen.

Ds. L. Terlouw, Wie komt er vandaag? Gedachten over ziekenbezoek. Paperback, 123 blz., € 9,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN978- 90-336-07844.
De auteur was als geestelijke verzorger verbonden aan Verpleeghuis Salem en is sinds 2004 predikant van de gereformeerde gemeente te Barendrecht. In kort bestek komen heel wat zaken aan de orde zoals ziekenbezoek de eeuwen door, het overbrengen van een ernstige boodschap, bezoek in het ziekenhuis en verpleeghuis, dementie, chronisch ziek zijn en medische grenzen. Mede vanuit eigen ervaring worden waardevolle handreikingen gedaan voor het ziekenbezoek zowel voor ambtsdragers als voor anderen die zieken hebben te bezoeken. Er wordt iets geschreven over de vele vragen die door stervenden gesteld kunnen worden. Terecht lezen we op blz. 117 dat de belangrijkste vraag in het pastoraat blijft hoe het in geestelijk opzicht is op weg naar de rechterstoel van God.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2011

Bewaar het pand | 20 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 2011

Bewaar het pand | 20 Pagina's