“De HEERE Heere is mijn Sterkte...’
(Habakuk 3:19]
Behalve profeet is Habakuk ook psalmist geweest. Eén van zijn psalmen staat in de Schrift opgerekend. Het is een psalm waarin we hem horen worstelen. Worstelen met de oordelen, die de Heere zal doen komen over het volk. Weliswaar verdiende oordelen. Maar hoe welverdiend ze ook zijn, Habakuk is er wel helemaal door ontzet. We horen hem zeggen dat zijn buik beroerd is en dat zijn lippen beven. Het heeft hem allemaal heel diep aangegrepen. Dat is toch geen wonder? Gods oordeel kan niet dan vreselijk wezen. O, als de Heere in Zijn toorn ons gaar geven wat we verdiend hebben... Zou het overigens niet verdiend zijn? Zou de Heere onrecht doen? Laten we Habakuk goed begrijpen. Hij beeft en siddert wel, maar hij betwist de Heere niet het recht om die oordelen te brengen. Hij weet te goed, dat de Heere nooit onrecht doet, ook niet als Hij de zonde bezoekt. Maar ziet u wat Habakuk tegelijk ook doet? Behalve voor het recht van God heeft hij ook nog oog gekregen voor de goedertierenheid Gods. Hij mag helemaal aan de kant van de Heere gaan staan omdat hij geleerd heeft deze God, die hij niet in alle dingen kan narekenen, toch lief te hebben. Hij heeft geleerd bij Hem te schuilen, op Hem te vertrouwen, in Hem te geloven. En dat verandert zijn schrikken en beven in rusten. En zelfs in zingen. Hoor zijn geloofslied in vers 17 en 18. “Alhoewel de vijgenboom niet bloeien zal en er geen vrucht aan de wijnstok zal zijn; dat het werk van de olijfboom liegen zal en de velden geen spijze vóórtbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; zo zal ik nochtans in de Heere van vreugde opspringen; ik zal mij verheugen in de God mijns lieiIs.” U beschouwt dat toch niet als grootspraak? Nee, dit is geloofstaal. Hier horen we een man, die heel goed weet wat het is om te beven en te sidderen voor Gods oordelen, die het niettemin ook geleerd heeft zo groot en zo goed van God te denken, dat hij op Hem vertrouwt, al is alles tegen en al loert van alle kanten het gebrek en de dood. Laat de werkelijkheid er één zijn van kale bomen en lege stallen, maar dar is niet alles. God is er nog. En die God weet wel hoe Hij Habakuk in leven moet houden, ook al is er nergens voedsel re vinden. Habakuk heeft geleerd uit het ‘nochtans’ te leven. Nochtans; hetgeloofswoord bij uitstek! Als de profeet/psalmist zijn lied gaat beëindigen, doet hij dat met nog een heel persoonlijk getuigenis. Af en toe moet dat kunnen lijden in het leven van een kind des Heeren, nietwaar? Habakuk geeft O te kennen, dat de Heere zijn Sterkte is, zijn Burg, zijn Schuilplaats. Ja, hij mag dat heel persoonlijk zeggen: ‘mijn'. Door genade mag hij weten en er ook van getuigen, dat er een uiterst persoonlijke band is russen de Heere en hem. Dat is hij aan de weet gekomen dwars door allerlei worstelingen heen. Zo heeft hij ook ondervonden dat de Heere hem sterkt en ondersteunt. In Hem heeft hij veiligheid mogen vinden. Wat heeft de Heere op deze manier in het leven van Habakuk waar gemaakt dat Hij de werken Zijner handen niet laat varen. Het kan er best wel cens op lijken, dat de Heere ons zou vergeten. Maar bij tijden tilt de Heere de Zijnen ei- weer bovenuit en doet Hij hen ervaren dat Hij hen kent en verzorgt. Hij houdt het vuur brandende. Hij doet de vlam van liet geloof weer helder branden. En Habakuk mag zeggen, in volle overtuiging: “de HEERE Heere is mijn Sterkte.” De HEERE Heere! De almachtige God, die tevens de getrouwe Verbondsgod is. Habakuk kent Hem in Zijn macht en kracht en tevens in Zijn trouw en onveranderlijkheid. In Hem is inderdaad vastheid. Hij is een Schild voor allen die op Hem betrouwen.
Als nu God Zijn heilige wek voor ogen stelt, dan roept zulk een uit: ik ben precies het omgekeerde van wat God eist: onheilig ben ik, terwijl de Heere vraagt naar heiligheid. En zo leert hij dan naast de heiligheid van Gods wet, ook derzelver gerechtigheid, ook als straffende gerechtigheid, omhelzen.
G. Wisse, De bekering des mensen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 september 2012
Bewaar het pand | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 september 2012
Bewaar het pand | 12 Pagina's