Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Daniël voor jongeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Daniël voor jongeren

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daniël 2:1 1 In bet tweedejaar nu des koninkrijks van Nebukadnézar, droomde Nebukadnézar dromen; daarvan werd zijn geest verslagen, en zijn slaap werd in hem gebroken.

Wij dromen allemaal. In onze slaap ervaren we allerlei beelden, geluiden, gedachten en gevoelens. Het gaat vaak over dingen die we hebben meegemaakt. Maar waarom dromen wij eigenlijk? Wat is het nut ervan? Volgens psychologen helpen dromen om gebeurtenissen te verwerken. De bekende Joodse neuroloog en psycholoog Sigmund Freud (f1936) beweert zelfs dat dromen boodschapppen voo de dromer bevatten. Dromen hebben volgens hem een geheime kant, die verklaard moet worden.

Nebukadnezar heeft ook gedroomd. Over dingen waar hij in zijn gedachten heel erg mee bezig is geweest. In vers 29 lezen we dat Daniël tegen de koning zegt: 'Gij, o koning! op uw leger zijnde, klommen uw gedachten op, wat hierna geschieden zou... ’ Nebukadnezar maakte zich heel erg veel zorgen om de toekomst. Het hield hem bezig wat er allemaal zou gaan gebeuren. En met een hoofd vol spanning en een hart vol vragen valt hij uiteindelijk in een onrustige slaap. En dan droomt hij. En die droom is zo schrikwekkend, dat Nebukadnezar badend in het zweec wakker wordt, zo lezen we in vers 1.

Zoiets hebben we allemaal weleens meegemaakt. Een ‘nachtmerrie’ noemen we dat. Deskundigen zeggen dat dan bepaalde hersendelen geactiveerd worden, die normaal alleen werken als wij dingen met onze ogen zien. Maar omdat de visuele input ontbreekt, probeert ons brein een samenhangend geheel van de belevingen te maken. Maar dat lukt niet altijd, waardoor een droom heel chaotisch en bizar kan zijn. En dat kan zo heftig zijn, dat de droom soms moeilijk van de werkelijkheid is te onderscheiden. Je bent dan echt doodsbang. Sommige mensen worden gillend wakker. Maar goed, als je eenmaal wakker bent, dan kom je er achter, datje gedroomd hebt. En dromen zijn bedrog... toch?

Vaak is dat inderdaad zo. Maar in het geval van Nebukadnezar niet. Het was in de tijd dat de Bijbel nog niet af was. De Heere openbaarde steeds weer nieuwe dingen. Dat deed Hij op verschillende manieren. Soms door een hoorbare stem uit de hemel. Soms door een engel. En heel vaak gebruikte de Heere in die oude tijd ook dromen. In onze tijd komt dat niet meer voor. De Heere spreekt niet meer rechtstreeks tot ons. Hij openbaart ook geen nieuwe dingen meer. In de Hebreeënbrief zegt de Heere dat Hij ten laatste heeft gesproken door Zijn Zoon. Met de komst van de Heere Jezus is de openbaring vervuld. Wij hebben geen nieuwe openbaringen meer nodig en die hebben we ook niet meer te verwachten. Alles wat we moeten weten om zalig te kunnen worden, staat in de Bijbel. De Goddelijke openbaring is afgesloten. Dus wat Nebukadnezar hier meemaakt, dat is niet zomaar een nachtmerrie zoals wij die weleens hebben. Nee, deze droom is een Goddelijke openbaring. En die heeft wat te betekenen. Nebukadnezar voelt dat aan. Dit is anders dan anders. Deze droom heeft iets te zeggen wat van levensbelang is.

Dromen zijn niet altijd bedrog. Ook voor ons niet. Sigmund Freud heeft gelijk dat dromen boodschappen kunnen bevatten voor de dromer. En nu neem ik met klem afstand van heel veel ideeën van Freud. Hij was atheïst en geloofde niet in God. Maar in het geval van de dromen heeft hij een punt. Echter, ik vul dat heel anders in dan hij. Ik denk namelijk dat de Heere ook nu nog dromen kan gebruiken om tot ons te spreken. Nee, Hij zal geen nieuwe dingen openbaren. Ik geloof niet dat de Heere ons via een droom laat weten dat een gestorven familielid in de hemel is, om maar eens een voorbeeld te noemen. Of dat we in een droom tot dominee geroepen worden. Dat soort dromen hoort in de categorie: ‘de wens is de vader van de gedachten’. Je droomt over dingen die je bezig houden. Maar daar moetje geen waarde aan hechten. Anders wordt het als je droomt over dingen die in de Bijbel staan. Bijvoorbeeld als je in je droom dreigt te sterven en je voelt iets van ‘de schrik des Heeren’ zoals Paulus dat in 2 Korinthe 5 noemt. Of als in je dromen steeds weer een tekst naar voren komt zoals bijvoorbeeldJesaja 55:6 ‘Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. ’ Je zou wel dwaas zijn om dit soort dromen naast je neer te leggen. Want als een droom overeenstemt met de Bijbelse waarheden en werkelijkheden, dan kan de Heere ook via een droom tot je spreken. Maar, wel goed opletten nu! Zo’n droom is niet bijzonderder dan een preek in de kerk. We moeten er niet meer waarde aan hechten, omdat het een droom is. Het is zelfs andersom. Een droom is minder waard dan de prediking. Als daar de bedreigingen of de beloften klinken, dan is dat veel bijzonderder dan wanneer je ze in een droom hoort. God heeft immers de prediking aangewezen als middel tot zaligheid, zegt Paulus in 1 Korinthe 1:21: ‘...zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven.

Iemand vraagt: maar hoe zit het dan met heidenen, die het Woord niet hebben? Spreekt de Heere tot hen weleens rechtstreeks in dromen? Want je leest dat weleens, dat met name moslims in een droom de Heere Jezus ontmoeten. En dat ze op zo’n manier christen worden. Wat moeten we daarvan denken? Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet goed raad mee weet. Ik ben er zelf toch wel voorzichtig in " en ook wel huiverig voor. Maar ik durf niet te beweren dat de Heere op deze wijze geen mens kan bekeren. Dan ga ik voor mijn gevoel te ver. Maar ik vind het belangrijker om te kijken wat de vrucht is van zo’n droom. Wordt iemand naar de Bijbel geleid; leert iemand zijn zonden kennen, bewenen en belijden; mag hij tot de Heere Jezus vluchten; leeft hij als een christen, enzovoorts. Of de Heere moslims en andere heidenen via een droom kan bekeren, dat laat ik maar aan Hem over. Voor ons is niet belangrijk wat de Heere kan, maar wat Hij wil. En Hij wil dat het Evangelie aan alle creaturen wordt verkondigd. Het geloof is door het gehoor. Daar ligt dus een taak voor de christenen. Maar daar komt het ook voor onszelf op aan. Niet of wij een droom hebben gehad, of een visioen. Niet of wij buitengewone dingen meemaken. Dat maakt onze bekering niet specialer. Waar het om gaat? Dat lees je in 2 Petrus 1:19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.

makempeneers@kliksafe. nl



O , zalige gebeurtenis, als zij de stroom van haar ongerechtigheden in de nog groter, dieper, aloverweldigende stroom van Zijn zielenbloed zie opgenomen, ziet weggevoerd, en teniet gedaan.

G. Wisse, De bekering des mensen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 mei 2013

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Daniël voor jongeren

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 mei 2013

Bewaar het pand | 12 Pagina's