Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Thomas Boston, Een belijdend leven, gebonden, 104 blz., €11,90, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978- 90-331-2533-1.
Thomas Boston (1676-1732) is predikant geweest in twee gemeenten: Simprin en Ettrick. Hét boekje bevat vier inhoudsvolle en leerzame preken over 2 Timotheüs 2:19 ‘Een iegelijk die de Naam van Christus noemt, sta af van ongerechtigheid.’ Deze tekst omschrijft de dure plicht van ieder die zich christen noemt. Wie de Naam van Christus belijdt, heeft voortdurend tegen de zonde te strijden. Over de haat tegen de zonde lezen we het volgende op blz. 30 ”Haat de zonde als iets wat de ziel te gronde richt, als iets wat God oneer aandoet en Hem mishaagt. Heb er een afkeer van als van een beker vergif, al is die beker van goud. Uw liefde tot de zonde moet veranderd worden in afkeer.” Op blz. 85 en 86 lezen wij dat de zonde een groter kwaad moet zijn dan de gevangenis. “Hoor de klacht van Paulus in • Romeinen 7 vers 24: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Heeft ooit vervolging, gevangenschap, smaad of al het kwaad dat hij ondervond zo’n klacht aan hem ontlokt? Hij heeft zich in verdrukkingen verheugd, en in een gevangenis heeft hij gezongen; maar in de boeien van het lichaam des doods kreunt hij als een stervende. Als degenen die God vrezen voor de keus worden gesteld om te zondigen of te lijden, hebben ze altijd - als ze op hun plaats waren - ervoor gekozen om liever te lijden dan te zondigen.” We besluiten met enkele waarschuwende woorden die we lezen op blz. 98 “Bedenk hier dat u gedoopt bent in de Naam van de heilige Drie-eenheid. Daardoor bent u verplicht de duivel, de wereld en het vlees te verzaken en de Heere Jezus te gehoorzamen (Matt. 28:19,20). Dat is het zegel van Gods verbond, waarmee u door de Doop hebt ingestemd. Omdat u het veldteken van de christenheid draagt, behoort u een christelijk, heilig leven te leiden. Als u dat niet doet, zal God u als verbondsbrekers beschouwen.”

J. Newton, Stichtelijke leerredenen, paperback, 85 blz., € 9,00, Uitgeverij om Sions Wil, Gouda, ISBN 978-94- 91586-05-7.
De preken in deze bundel zijn gehouden in de Anglicaanse kerk van Olney door John Newton (1725-1807). Ds. P. de Vries heeft een voorwoord in de bundel geschreven waarin kort het leven van John Newton wordt beschreven. Op tienjarige leeftijd ging hij met zijn vader mee naar zee. In 1748 kwam Newton op 22- jarige leeftijd bij een storm midden op de Atlantische Oceaan tot inkeer. Newton heeft het ingrijpen van God in zijn leven beschreven in uitgenodigd ds. Ds. J.M.J. Kievit, predikant van de Christelijk Gereformeerde Kerk te Dordrecht- Centrum. Thema ‘Verkiezing’. Organist: Piet Wijnsma.Tijdens de avond is er ook ruimte voor het stellen van schriftelijke vragen en ontmoeting. Ook zullen verschillende psalmen gezongen worden en is er een orgelsolo.De algehele leiding van deze avond berust (opnieuw) bij dr. W. Fieret uit Woudenberg. Voor nadere informatie: www.appelgroepklassiekgereformeerdbelijdenwoudenberg. nl een veertiental brieven die in 1764 gepubliceerd werden. In Nederlandse vertaling zijn deze brieven uitgegeven onder het opschrift: ‘Genade brengt mij thuis.’ Deze titel is gebaseerd op een door Newton gedicht lied ‘Amazing grace.’ In de prediking en de theologie van Newton stond het kruis van Christus centraal, tegen de achtergrond van de verlorenheid van de mens. Newton bracht in zijn prediking Christus heel dichtbij. De preken in de bundel gaan over Matth. 11: 25,26 en 27. Tot slot wil ik het slot weergeven van de laatste preek: “Zorgeloze zondaren, hoe zal het eenmaal tot verzwaring van uw schuld strekken, als u deze genade Gods, het Evangelie van de zaligheid, tevergeefs ontvangen hebt. Siddert uw hart niet, wanneer u denkt aan het ontmoeten van de Heere Jezus in heerlijkheid? Hebt u een antwoord klaar, wanneer Hij u zal \Tagen waarom u weigerde Zijn tucht aan te nemen en Zijn woorden achter uw rug wierp? Het Licht der waarheid is tot u gekomen. Hoe lang zult u het tegenstaan? Hoe lang zal de satan uw ogen verblinden? Aan hen, die nu Zijn openbaring in genade niet willen aannemen, zal Hij eens geopenbaard worden in vlammend vuur. O, verootmoedig u voor Hem, terwijl er nog hoop is om barmhartigheid te vinden. En bid om de Geest, van Wie wij gesproken hebben,opdat u gerukt mocht worden uit de strik van de duivel en deelgenoot wordt van de kennis en het beeld van God. Gelovigen, deze stof levert voedsel voor uw ziel. Het herinnert u eraan hoe u voorheen totaal verkeerde, harde, ongunstige gedachten van God had. Maar u hebt Zijn heerlijkheid aanschouwd in de Persoon van Christus. U hebt niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat u zou weten de dingen die u van God geschonken zijn (1 Kor. 2:12). U was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere. Wandel dan als kinderen des lichts (Ef. 5:8). Gedenk aan uw roeping, aan uw voorrechten, aan uw verplichting, aan uw verbintenissen. Dat deze allen u dringen om spoedig voort te gaan op de weg van de heiligmaking, het kruis te dragen en de schande te verachten. Het bedroeve u niet wanneer u hier met Christus moet lijden, want hierna zult u met-Hem heersen. Het uur nadert zeker, dat u voor eeuwig buiten het bereik van smart en wisselvalligheden gesteld zult worden. Dan zal uw zon niet meer ondergaan en uw maan zal haar licht niet intrekken; want de Heere zal u tot een eeuwig Licht wezen, en de dagen uwer treuring zullen een einde nemen (Jes. 60:20).

Dr. H.F. Kohlbrugge, Van de wezenlijke Wijsheid, gebonden, 126 blz., € 12,50, Uitgeverij Den Hertog Houten, ISBN 978-90-331-2525-6.
Van de vijf preken in deze bundel verschijnen er vier voor het eerst in het Nederlands. Hiermee zijn volgens de vertaler alle preken van Kohlbrugge vertaald in het Nederlands. De aangehaalde teksten zijn genomen uit de Nederlandse Lutherbijb.el en wel uit de in 1748 herziene vertaling van A. Visscher. De titel ‘Van de wezenlijke Wijsheid’ is dezelfde als in de Duitse uitgave van de eerste twee preken. Liefhebbers van Kohlbrugge zullen ook deze uitgave in hun bezit willen hebben. Ter kennisname geeft ik het slot weer van de eerste preek die gaat over Spreuken 8:21 “O, alle gij dwazen, gij die zoekt en streeft naar datgene, wat niet wezenlijk is, en er toch naar jaagt, alsof het leven ervan afhing, dat u toch iets gezien zou hebben van de heerlijkheid van hetgeen wezen heeft! Ach, dat u de indruk die de holle wegen en leegten en alles wat niet is, uiteindelijk toch op u maken, toch slechts eerlijk zou willen bekennen, hoe zou u tot inkeer komen en uw dwaasheid verafschuwen! Bedenkt, hetgeen de Wijsheid spreekt, nu het nog tijd is; indien niet, verneemt dan, wat u anders volgens hoofdstuk 1:24-28 te horen zult krijgen. O gij, die uw aangezicht bedekt en uitroept: Wee mij dwaas, dat ik zo dwaas geweest ben Gods gebod te verwerpen, geen acht te slaan op het roepen en schreeuwen van de Wijsheid! - ’nog is het tijd - kom tot de eeuwige Wijsheid, zoals u bent, Zij weet raad tegen uw verlorenheid. O gij, al mijn geliefden, die mij horen, bedenkt dat het wezen der wereld vergaat; waakt en bidt, dat u zult verkrijgen en behouden hetgeen een blijvend goed is, en bedenkt uit welke stand u gevallen bent, en bekeert u, gij die zich laat bekoren door datgene wat slechts een zichtbaar houvast heeft. En gij die zich gekweld voelt door datgene wat niet is, voor wie het een doodsnood is, waaronder u om ontferming zucht, voor wie het ook een doodsnood is, dat u zich zo leeg voelt, - weet, dat u dit alles niet als een doodsnood ondervinden en erkennen zou, wanneer u de eeuwige Wijsheid niet lief zou hebben; o, geloof, geloof alleen, omarm de eeuwige Wijsheid en worstel mede, opdat Zij het ook tot u zal zeggen: Ik geef u te erven hetgeen is, en maak uw schatkamers vol. Amen!”

Octavius Winslow, Zondaarsliefde, paperback, 128 blz., €9,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-90-336-34260.
Het boekje met als ondertitel ‘Troostvolle meditaties’, bevat 30 meditaties van de hand van de Engelse predikant Octavius Winslow (1808-1878). Hij gaf ook het dagboek en de brieven van zijn moeder Mary Winslow uit. Ter kennisname willen we iets uit dit boekje citeren. Op blz. 108 gaat het over de opstanding der doden. Daar lezen we het volgende: “Wat zal dat een heerlijk en gelukzalig moment zijn, als zo’n afgebroken tempel van de Heilige Geest uit het stof zal herrijzen, een geestelijk lichaam, bevrijd van alle besmetting van de zonde, van het onwillige vlees, van het aardse verdriet en het aardse lijden, schitterend in schoonheid en volmaakt heilig, gelijkvormig gemaakt aan het heerlijk lichaam van Christus!” Op blz. 111 gaat het over Zacheüs. Er werd aanmerking op gemaakt dat de Heere zijn huis was binnengegaan. Er werd gezegd: ‘Hij is tot een zondig man ingegaan om te herbergen.’ Dan lezen we in de meditatie: “Toch geven ze daarmee een heerlijk getuigenis. Want inderdaad, ook nu nog wil Jezus te gast zijn bij zondaars en met hen eten. Wat een maaltijd is dat, de vreugdemaalcijd van het Evangelie, waar de Zaligmaker met zondaars wil eten! Hier worden precies die gerechten opgediend waarnaar een hongerige ziel snakt. Hier is de volle vergeving; hier is vrije genade, rechtvaardiging van alle zonden; hier is de aanneming in het huisgezin van God; hier zijn de wijn en de melk van Gods liefde en van de genade van de Zaligmaker, ‘zonder prijs en zonder geld’, voor allen die niets hebben om te betalen. Zondaar, kom ‘want alle dingen zijn gereed.’ Kom, wacht niet om u op te knappen, om uzelf een beetje schoon te wassen, maar kom zoals u bent. Want het is Jezus Christus Die de fontein geopend heeft tot reiniging en gezorgd heeft voor een mantel om u te kleden. En wat u zelf dan moet doen? U hoeft alleen maar te belijden wat u bent: ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt' (Openb. 3:17). Vergeet niet dat Jezus te gast wil zijn bij zondaars!”


Wie ooit in God heeft ondervonden: Ik zal u een lachen maken, - die brengt voort vruchten, wonderkinderen der godzaligheid, als zijnde van de Geest bevrucht.
G. Wisse, De bekering des mensen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 mei 2013

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 mei 2013

Bewaar het pand | 12 Pagina's