Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het laatste oordeel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het laatste oordeel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hartelijk dank voor de vragen die binnen zijn gekomen. We kunnen weer een poosje verder! De vraag die nu voor ons ligt is al enige tijd geleden gesteld en moet nu nodig beantwoord worden, met excuses voor de vertraging.

Ik vat de vraag als volgt samen: Als Gods kind sterft gaat hij onmiddellijk naar de hemel. Maar komt hij of zij op de jongste dag, de oordeelsdag, toch nog voor de Rechter te staan en wordt zijn boekrol dan ook nog geopend? Met andere woorden: komen zijn zonden dan alsnog aan het licht, hoewel hij vergeving heeft ontvangen?

Dat we allen voor de grote witte troon geplaatst zullen worden leert ons Openbaring 20 vanaf vers 11. De Heere Jezus spreekt er ook van in Matth. 25 vanaf vers 31. Het oordeel bestaat daarin dat de hemelse Rechter al degenen die voor de troon staan verdelen zal in twee groepen. Hij zal ze scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. De hemelse Rechter is van al Zijn schapen evenwel ook hun Redder Die hen kocht met de prijs van Zijn bloed. In het openbaar, in het bijzijn van de bokken, waarvan velen Gods kinderen vervolgden hier op aarde, zal de Rechter van hemel en aarde verklaren dat zij van het eeuwig oordeel bevrijd zijn door Zijn volbrachte offerande. Wat zal dat voor die schapen een rijke dag zijn. Ze mochten het hier op aarde al uit Zijn mond horen, zij mochten in hun leven schuld belijden en van hun schuld bevrijd worden en in hun leven leerden zij hopen op Gods genade alleen! Nu wordt publiekelijk in de tegenwoordigheid van alle engelen, maar ook duivelen en alle vijanden van Gods Kerk hun een plaats op de nieuwe aarde bereid. Hij zal zeggen: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! Be-erft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.

O nee, van schuld en straf spreekt Hij niet. Hun levensboeken zijn door het bloed van het Lam gegaan en er staat geen enkele zwarte bladzijde meer in! Op die dag gaat wel een ander boek open: het boek des levens. Daarin staan de namen der uitverkorenen. Wat een wonder: want ze hebben zichzelf juist als verlorenen leren kennen! Daar zullen ze nooit meer over uitgewonderd raken.
Maar hoe erg zal het zijn voor iedereen die dan met al zijn zonden en schuld geconfronteerd zal worden. Hun levensboek geeft een verslag van de zonden van bedrijf en nalatigheid, van woorden, gedachten en werken. Van ongeloof spreekt dat boek, van liefde tot de wereld en egoisme, enzovoort. Iedereen zal beschaamd staan. Maar dat is nog niet het ergste. De straf op de zonde is de eeuwige dood en dat is het ergste.

Waarom weten wij dat het zo zal gaan? Opdat we de toekomende toorn zouden zoeken te ontvluchten. Is dat mogelijk? Ja, dat is mogelijk, maar alleen vandaag! De toekomstige Rechter is de huidige Redder. Een ieder die Zijn Naam zal aanroepen zal zalig worden! Een ieder die in het geloof de toevlucht neemt tot Hem, Wiens levensboek van geen enkele zonde getuigt, maar Die zonde werd gemaakt opdat anderen vrijuit zouden gaan , zal hier en straks vrijgesproken worden! De tollenaar kon slechts roepen: O God, wees mij zondaar genadig! Maar hij werd gerechtvaardigd en kreeg de gehoorzaamheid, gerechtigheid en heiligheid van Christus op zijn eigen rekening geschreven! En daarom zal de tollenaar bij zijn sterven met zijn ziel al naar Christus gaan, en straks met lichaam en ziel de nieuwe aarde be-erven!

Juist Gods kind kan die toekomende dag zo vrezen, de ontmoeting met God Die alles van je weet. Hoe komt dat? Omdat hij zichzelf leerde kennen en leert dat er geen onderscheid is, maar dat ook hij de eeuwige dood verdiend heeft. Maar als het levensboek van Jezus opengaat en hij de Koning gaat zien in Zijn schoonheid, dan wordt een levende hoop geboren, een vernieuwd gebed om Gods genade en een verlangen om uit Zijn mond het goede te horen! En temidden van verdrukking en vervolging kan de wederkomst van Christus ook nog eens troosten. Lees daarover Zondag 19 maar eens na! Hoe kostbaar is onze tijd: het is genadetijd!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Het laatste oordeel

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's