Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. C.L. Onderdelinden, Alledaags, Over God in het leven van alledag, gebonden, 117 blz., € 11,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-90-336-09848.

De auteur is predikant van de oud gereformeerde gemeente ‘Bevervoorde’ te Rijssen. Daarvoor diende hij de gemeente van Driedorp en Oldebroek. De titel van het boekje is ontleend aan de laatste bijdrage. Gebeurtenissen en ontmoetingen uit het leven van alledag worden op een eenvoudige manier getekend en er worden meditatieve gedachten bij geplaatst. Het doel van het boekje is ouderen en jongeren te bepalen bij het Woord van God en de God van het Woord, de God Die wonderen doet. Een mens heeft onderwijs nodig. Terecht wordt opgemerkt op blz. 116 dat het oude volk altijd zei: “Onthoudt drie dingen: je moet van dood levend gemaakt worden; van blind ziende en door Christus met God verzoend worden.” Tenslotte willen we citeren wat we lezen op blz. 52 en 53 “Zonder bekering is het voor ons allen een verloren zaak. Maar hebben we de noodzaak van de bekering weleens op ons voelen drukken? Heeft het ons weleens in de benauwdheid gebracht? De Heere Jezus begint Zijn prediking in Markus 1:15 met de woorden: ‘De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods nabijgekomen; bekeert u en gelooft het Evangelie!’ Maak toch van het gebod ‘bekeert u’ je gebed en bid: ‘Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE mijn God!’ (Jer. 31:18). Bid ook om het ware geloof, dat in alles zijn betrouwen stelt op de Heere, in voor- en tegenspoed. Het ware geloof dat heel persoonlijk en bevindelijk mag weten ‘dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonde, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus’ wil (HC Zondag 7).”


H. Boele, Zonder kansel kon hij niet leven, gebonden, 390 blz., € 39,50, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-26147.

De titel van het keurig verzorgde boek is ontleend aan een uitspraak van Kohlbrugge zelf: ‘Ohne die Kanzel, ohne die Predigt möchte ich nicht leben.’ De ondertitel luidt: ‘De weg van H.F. Kohlbrugge langs vele kansels in Nederland.’ Lange tijd waren de kansels in Nederland voor dr. H.F. Kohlbrugge gesloten. Op zondagavond 29 juni 1856 stond hij op de kansel in de Hervormde kerk te Vianen. Kohlbrugge is dan 52 jaar. We lezen over dit eerste voorgaan op blz. 39 het volgende: “Preekstoel, gemeente, volk was mij alles als eigen en als of ik reeds jaren lang voor hen gepreekt had. Ik was voorbereid op: de zaligheid is in geene anderen en nog op een dergelijke text. Maar hebbende Gen. 3 laten voorlezen, viel het mij als vanzelf uit den mond daarover te preeken. De aandacht en opmerkzaamheid was treffend en toen ik amen zeide was het effect algemeen als of de menschen zeiden: houdt gij al op. Toen ik van de preekstoel kwam stelden zich twee predikanten en de geheele kerkeraad in een halven circel om mij heen – een hartelijken toespraak en allen drukten mij niet zonder beweging de hand. Er zijn over de Zeshonderd guldens gecollecteerd, en de menschen weten dat reeds alle, zeggen ook, dat er nooit zoo een preek in Holland gedaan is.” Daarna heeft hij vanaf vele kansels in Nederland het Woord van God bediend. Alle plaatsen waar Kohlbrugge gepredikt heeft in Nederland worden behandeld. Kohlbrugge heeft meerdere beroepen ontvangen vanuit Nederland. Ook daar wordt aandacht aan gegeven. Het boek gaat vooral over de periode van 1856-1875. De auteur heeft veel archiefmateriaal verwerkt en ook treffen we tweehonderd niet eerder gepubliceerde brieven aan. Meerdere foto’s zijn als illustratie gebruikt. Liefhebbers van Kohlbrugge zullen dit boek zeker willen hebben om kennis te nemen van de inhoud.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's