Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Hemelvaart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Hemelvaart

Johannes Beukelman

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hand. 1:9 En als Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen daar zij het zagen en een wolk nam Hem weg van hun ogen.

Zoals de hogepriester van het Oude Testament het heilige der heiligen inging met dierenbloed, zo is Christus het ware Heilige der heiligen ingegaan met Zijn Eigen bloed. Veertig dagen na de opstanding is Christus triomferend ten hemel gevaren.

De tijd
De tekst zegt van de tijd ‘en als Hij dit gezegd had.’ Dit betekent: nadat Christus Zijn discipelen voldoende onderwezen en getroost had. Als twaalfjarige jongen leerde Hij al in de tempel. Hangend aan het kruis heeft Hij gesproken. Op de dag van Zijn hemelvaart heeft Hij ook onderwijs gegeven. Zegenend is de Zaligmaker ten hemel gevaren. Zijn zegen was Zijn laatste vaarwel. Dit alles gebeurde op de veertigste dag na Zijn opstanding. Niet eerder opdat Zijn discipelen overtuigd zouden zijn van Zijn opstanding, ook niet later om hen niet te veel te doen wennen aan Zijn lichamelijke tegenwoordigheid.

Het heilsfeit
Vanaf de Olijfberg is de Heere ten hemel gevaren. Vanaf de Olijfberg was de Heere naar Golgotha gegaan, Nu vanaf de Olijfberg als Overwinnaar naar de hemel. Christus is heengegaan naar de opperste, de bovenste hemel, waar de engelen en de gezaligden zijn. Christus is van de ene plaats naar de andere plaats gegaan. Hij is gegaan naar het paleis van Zijn Vader. Bij de hemelvaart is het lichaam van Christus van de ene plaats naar de andere plaats gegaan. Jezus is opgenomen door de Vader: God heeft Hem uitermate verhoogd, Filipp 2:9. Op Gods tijd zullen Gods kinderen ten hemel worden opgenomen.

De wijze
De hemelvaart geschiedde zichtbaar, voor het oog van Zijn discipelen. De discipelen hadden Zijn wonderen en lijden gezien, nu zagen zij dat Christus ten hemel voer. En een wolk nam Hem weg van hun ogen. Zo zal Christus ook wederkomen op de wolken om te oordelen de levenden en de doden. De wolken waren bij de hemelvaart een triomfwagen voor Christus. De discipelen mogen wel zien dat Jezus opvaart, maar niet dat Hij de hemel ingaat.

Toepassing
De hemelvaart is de vervulling van Psalm 47: God vaart op met gejuich; de HEERE met geklank der bazuin. Hemelvaart is ook de vervulling van het ingaan van de hogepriester in het heilige der heiligen. De Vader wilde Zijn Zoon weer bij Zich hebben. Christus bidt voor de Zijnen in de hemel. Christus is ten hemel gevaren om plaats te bereiden voor de Zijnen. Vrucht van de hemelvaart is ook de uitstorting van de Heilige Geest. Christus had gesproken: Het is u nut dat Ik wegga. Aardsgezinden, het gaat u om geld, winst en kapitaal. U doet alsof u altijd op deze wereld zult blijven. U hebt geen deel aan Christus omdat u nog zo aardsgezind bent. Denk eens aan de hemel, aan de hemelgoederen, de volmaakte kennis, liefde en vreugde waar Gods kinderen in zullen delen. Daar valt de wereld met al haar vermaak, weelde en pracht bij in het niet. Alles hier beneden is ijdel en nietig. Wie de hemel op de aarde zoekt verloochent daarmee de hemelvaart van Christus. U bent ongelukkig als u aan God de hemel wilt laten als Hij u de aarde maar zal laten. U loopt met snelle schreden naar de dood en de eeuwigheid. Als u de zonden en de wellusten niet wilt verlaten, zij zullen u verlaten. Wat baat goed, geld, vermaak en wellust in de dood? U hebt een onsterfelijke ziel te behouden of te verliezen. Maakt het u niet uit eeuwig gelukkig of ongelukkig te zijn? Eeuwig in de hemel of in de hel te zijn? Indien Christus uw Voorspraak niet is, dan zal Hij uw Rechter zijn. Indien u geen plaats in de hemel zoekt, zult u in de hel geworpen worden. Er zijn er die de naam hebben te leven, maar zij zijn dood. Anderen spreken alleen over de hemel en over Jezus. ”De papegaai van een kardinaal Askanius had geleerd het gehele geloofsformulier na te praten, en had evenwel zelf daardoor het geloof niet.” Weer anderen wensen te sterven met Gods kinderen maar niet met hen te leven. Wie hebben dan wel deel aan de hemelvaart van Jezus? Dat zijn zij die Jezus in de hemel en in het hart hebben. “De Heilige Geest werkt met kracht het geloof in hun ziel, waardoor zij Hem omhelzen, aannemen, zich met Hem verenigen, en door ’t geloof in hun harten doen wonen, Efeze 3:17.” Van hen geldt: Wien heb ik nevens U in de hemel, nevens U lust mij ook niets op de aarde. Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, nochtans is God de Rotssteen mijn harten en mijn Deel in eeuwigheid. Psalm 73:25 en 26. Christus is ten hemel gevaren om de bruiloftszaal voor hen te bereiden. Jezus is hun Voorbidder in de hemel. Jezus is heengegaan om plaats voor Zijn Kerk te bereiden. Eenmaal zult u zich eeuwig verlustigen in Zijn tegenwoordigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 mei 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De Hemelvaart

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 mei 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's