Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bathseba

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bathseba

5 minuten leestijd

Naar aanleiding van de twee meditaties over Davids trouwe knecht Uria kwam er als vanzelf een vraag naar voren over Urias vrouw, Bathseba. Wat moeten we van haar denken? Ik zal proberen enige gedachten weer te geven.

Denk maar niet dat Uria van al die intriges van David niets door gehad heeft. Het was allemaal te doorzichtig wat hij in die enkele dag meemaakte. En toen hij na zijn wederkeer in het leger door Joab plotseling een plaats in de frontlinie kreeg toegewezen is het hem wellicht nog duidelijker geworden. Wat zal die man zich eenzaam gevoeld hebben; hoe werd zijn trouw met grote ontrouw vergolden! Niet alleen van de zijde van zijn koning, die hij lief had, maar ook van zijn vrouw, die hij als geen ander beminde.
Want vlak Bathseba ook niet uit! Heeft ze het echt niet beseft dat ze bij haar badpartij waargenomen zou kunnen worden door mannenogen? Ik weet niet of vrouwen zo naïef zijn. Sinds de val verstaat zij de kunst van het verleiden. Of is het wèl naiviteit als meisjes en vrouwen met korte rokjes of met een laag decolleté rondlopen? En heeft die bruid, die van boven nauwelijks gekleed is op haar trouwdag, echt niet door wat dat oproept bij de mannen die haar komen feliciteren en zoenen? De Bijbel houdt vrouwen niet voor niets voor dat zij zich moeten versieren met schaamte en matigheid, 1 Tim. 2:9 En als er dan bij Bathseba echt geen opzet in het spel geweest is, dan is zij te veroordelen omdat zij aan het verzoek van David gevolg heeft gegeven en de huwelijkstrouw heeft geschonden. Van een weigering of van verzet lezen we niets. Dat had zij, ondanks het feit dat het niemand minder dan de koning was die haar uitnodigde, kunnen en moeten doen. Abigail hield David nog terug van de zonde, maar Bathseba niet. Dat is de roeping van het meisje in de verkeringstijd, om haar vriend van de zonde proberen af te houden!
Het gaat niet aan om te zeggen dat Salomo geboren moest worden. De verborgen dingen zijn voor de Heere. God praat de zonde niet goed en laten wij het daarom helemaal maar niet doen! Dit alles is dan wel onder Gods toelating gebeurd, maar dat is nog heel wat anders dan Gods toestemming. Dat deze zonde Gods ongenoegen heeft opgewekt, is David spoedig duidelijk geworden. We hopen voor Bathseba dat ook zij in de schuld is gekomen; alleen in die weg is er ontkoming aan een welverdiend oordeel. Maar ik weet het met Bathseba nog zo net niet.
Toen Bathseba de tijding thuis kreeg dat haar man in de strijd was gebleven, is zij in de rouw gegaan. De Bijbel zegt: zij droeg leed over haar heer. We moeten er niet meer van maken dan dat zij netjes in de rouw ging. Let wel: over haar man, die zij als haar heer huwelijkstrouw verplicht was, maar ernstig geschonden had! We hadden toch immers liever gelezen: zij droeg leed om haar zonde. Want toen de rouwtijd van zeven dagen voorbij was, werd ze gelijk Davids vrouw. Bij echte rouw, vlak na het verlies van een man of vrouw moet je toch niet aan een ander huwelijk denken? Zich achter Davids rug verbergen kon zij niet, want ieder is persoonlijk verantwoordelijk. Van Bathseba weten we verder dat ze verdriet heeft gehad toen het kind van haar en David stierf. Het is te begrijpen. Het was dan toch ook haar kind. David heeft haar getroost, zo lezen wij. Maar ik weet niet of dat dezelfde troost was die de Heere aan David gaf op zijn ootmoedig smeekgebed van Psalm 51. Misschien troost in haar verdriet over de droevige gevolgen van hun zonde? Als het daarover gaat wordt er een zee van tranen geschreid. Maar het gaat om de verslagenheid van Psalm 51. Die is kostelijk in Gods ogen.
Al met al wil Gods Woord ons voor de zonde waarschuwen, zeker voor de zonden op sexueel gebied. Op dit terrein ligt onder jong en oud veel schuld. Groot is de verleiding en zwak is het vlees. Maar waar ik nu speciaal op wil wijzen is op de zonde van de verleiding en het de ander gemakkelijk maken Gods gebod te overtreden. De geschiedenis van de zondeval is de geschiedenis van de verleiding en heeft een lange geschiedenis van verleiding en je laten verleiden ingeluid!
Je schrikt soms van wat er allemaal gaande is ook in kerkelijke kringen. Alle mogelijk denkbare zonde op sexueel gebied komt onder kerkmensen ook voor. We zijn niet beter dan de wereld, maar we weten wel beter. Waar ik nog meer van schrik is dat mensen die met hun zonde worden geconfronteerd zich zo hard kunnen opstellen. Dat is voor mij een teken dat de bewuste zonde al lang aan de hand is gehouden, want verharding treedt niet na de eerste zondedaad op, dat komt geleidelijk. Maar dan nog! Nu zijn er voor de Heere gelukkig geen hopeloze gevallen, maar voor ons als ambtsdragers soms wel!
Ouders, leraren, ambtsdragers met hopeloze gevallen moeten maar veel de weg tot de Heere gaan. Als men zelf niet bidt moeten we maar veel voor de zondaar bidden. Bij de Heere zijn immers alle dingen mogelijk. Maar nog eens: voor verharding ben ik vuurbang.
Door de opstanding uit onze val zal de kracht van de verleiding gebroken worden; de macht van de vorst der duisternis, de grote verleider, de mensenmoordenaar van den beginne. Dan zal in plaats van een verleider een Leider in ons leven komen, de Heere Jezus Christus!
In zijn onschuld en trouw is Uria type van Christus, Die echt, volkomen en altijd rein was, plaatsbekledend voor in zichzelf onreine zondaren. Zijn bloed reinigt van alle zonde. Zijn Geest wekt nieuwe lusten en begeerten in ons op! Weet u er van? Dan smarten de lusten van de oude mens u en zal het u tot schuld worden!
Maar wat zal het heerlijk zijn als straks de grote verleider, de duivel, voor eeuwig in de put opgesloten zal worden. Daar kun je in deze tijd van vele verleidingen naar uitzien!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 november 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Bathseba

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 november 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's