Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Yusuf en Zulaika

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Yusuf en Zulaika

4 minuten leestijd

Genesis 39:7-9 En het geschiedde na deze dingen, dat de huisvrouw zijns heren haar ogen op Jozef wierp; en zij zeide: lig bij mij! Maar hij weigerde het, en zeide (…) hoe zoude ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God!

Het verhaal van Jozef en de vrouw van Potifar is één van de bekendste uit de Jozefs-geschiedenis. In de Koran staat hij ook beschreven. Jozef heet daar Yusuf, Potifar heet al-Aziz en de vrouw draagt de naam Zulaika. De Koran probeert Zulaika te verontschuldigen door te zeggen dat haar man een eunuch was. Hij was ontmand en niet in staat tot seksuele gemeenschap. Maar dat zou haar zonde begrijpelijk maken. En dat mag natuurlijk niet. Ik wil niet luchtig doen over de strijd die sommige mensen te voeren hebben op dit terrein. Maar een verkláring voor de zonde zoeken, is typisch menselijk. De Bijbel doet dat niet.

Het slot van vers 6 vormt de overgang naar de verzen 7 t/m 18. Jozef was schoon van gedaante, en schoon van aangezicht zo lezen we. In Genesis 29 wordt van zijn moeder Rachel hetzelfde gezegd. Jozef was dus echt een zoon van zijn moeder. Opvallend mooi. Onwillekeurig kun je weleens jaloers op zulke mensen zijn, vooral als je jezelf minder aantrekkelijk vindt. Maar het heeft Jozef alleen ellende gebracht, zo merkt Calvijn op. Zijn koninklijke mantel wekte jaloersheid op. En zijn koninklijke lichaam wekte wellust op. De vrouw van Potifar liet haar oog op Jozef vallen. Elke dag bekeek ze hem en in haar hart ontbrandde de seksuele begeerte. En voordat ze Jozef probeerde te verleiden, had ze in haar hart allang overspel met hem bedreven. De zonde begint immers niet met de daad, maar daar waar de ogen gaan dwalen. Wat is dat een waarschuwing voor ons. Wij, die leven in het visuele tijdperk van Smartphone, Netflix en Facebook. Als wij onze ogen niet bedwingen, dan worden we zwak. Kijk naar David. Die zág van het dak een vrouw, zich wassende. Daar begon zijn zonde. Is dat niet het gevaar van onze tijd? Wat zijn er een zonden die alleen al met de ogen bedreven worden. Ons hart kan al honderd keer ontrouw geworden zijn, terwijl er aan de buitenkant niets te merken is.
En zij zeide: lig bij mij. Ze appelleerde aan gevoelens die wij allemaal kennen. Ik las ergens dat Jozef zo vroom en oprecht was, dat hij geen erg in die vrouw had. Maar dat geloof ik niet. We moeten geen verklaring zoeken in Jozef. Dat zou het wonder van zijn standvastigheid wegnemen. Jozef heeft echt wel gevoeld wat er aan de hand was. Er het zou te begrijpen zijn geweest als hij bezweken was voor die verleiding. Hij was jong, gezond, mooi, hij viel op bij de vrouwen. De wereld zou zeggen: hij is met zijn neus in de boter gevallen. Maar zo niet Jozef. Hij ziet het overspel niet alleen als verraad tegenover zijn meester, maar vooral als zonde tegen God.

En dat is een les voor ons. Wij leven ook in een wereld vol verleidingen. Sinds de zogenaamde seksuele revolutie in de jaren zestig is de zonde op zedelijk terrein enorm toegenomen. Het homohuwelijk is daar een sprekend bewijs van. De vrije seks wordt via alle media gepropageerd. Je wordt uitgelachen als je op je 15e nog geen gemeenschap hebt gehad. De zonde is geen zonde meer of wordt verontschuldigd. Dat zie je in de Koran ook. Daar wordt begrip gevraagd voor die arme Zulaika, die een eunuch als man heeft. Lógisch dat ze probeert om Jozef in bed te krijgen! De Heilige Schrift spreekt zo niet. Gods Woord beschrijft ons de zonden tegen het 7e gebod open en eerlijk. Op sommige plaatsen zó eerlijk en zo open dat je ze soms aan tafel niet goed durft voor te lezen. Maar klip en klaar wijst de Bijbel de vrije seks aan als zonde tegen God. En ook wat het gevolg is. Die seksuele zonden lijken zo mooi, ze kunnen zo zoet lokken, maar Salomo beschrijft in Spreuken 7 waar ze je brengen: haar huis zijn wegen des grafs, dalende naar de binnenkameren des doods.

En hoe kun je in al die verleidingen nu staande blijven? Want het lokt zo. En het is maar een paar muisklikken bij je vandaan. Waarmede zal de jongeling zijn pad, door ijdelheên omsingeld, rein bewaren? Gewis als hij ’t houdt naar het heilig Blad. Alleen als we dichtbij het Woord leven, dichtbij Gód. In de tere vreze des Heeren. Mag ik je dat van harte aanbevelen?

makempeneers@kliksafe.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 mei 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Yusuf en Zulaika

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 mei 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's