Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jodocus van Lodenstein

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jodocus van Lodenstein

Want indien God de engelen, die gezondigd hadden, niet gespaard heeft… 2 Petrus 2: 4 en 5

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De strenge rechtvaardigheid van God is een krachtig middel om meest goddeloze geveinsde te overtuigen van zijn verderf en een krachtig middel tot vertroosting van een godzalige. De Heere zal immers de goddelozen verderven en Gods kinderen verlossen. God heeft de engelen niet gespaard en zal ook de goddelozen niet sparen. Verleiders zullen geoordeeld worden. De zondvloed is gekomen. De eerste wereld werd niet gespaard. Sodom en Gomorra zijn ook door Gods oordeel getroffen al meenden de inwoners van deze steden dat er niets gebeuren zou. Als engelen Gods oordeel niet zijn ontgaan, zullen valse leraren dit oordeel ook niet ontgaan. Veel mensen volgen valse leraren. Veel mensen waren in de tijd van Noach goddeloos, maar het oordeel is over hen gekomen. Vertrouw niet op uw rijkdom. Sodom en Gomorra waren rijk en zijn ten onder gegaan. De zondige engelen hebben niet beantwoord aan het doel van hun schepping. Zij hebben Gods wet overtreden. De engelen zijn waarschijnlijk hoogmoedig geweest. Opgeblazenheid wordt het oordeel van de duivel genoemd, 1 Tim. 3:6. God heeft de zondige engelen niet gespaard. De straf begint in de hel. God heeft hen in de hel gestoten. Zij zijn uit de hemel geworpen. In de hel moeten zij lijden. God heeft hen overgegeven aan de ketenen der duisternis, dat is aan de zonden. Op de zonden volgen eeuwige plagen, volgt het oordeel. “Zo gij mij vraagt: waarom heeft God de mens verlost, en de engelen in deze hun zonden gelaten? Ik antwoord: omdat het Hem zo behaagde. Leg dat op uw hart; als men zegt: waarom verkiest God de een, en verwerpt Hij de ander? Omdat het Hem zo beliefde.” Let op de waarschuwende voorbeelden uit het verleden. Het oordeel dat God voltrokken heeft aan de gevallen engelen is een bewijs van het oordeel dat komen zal over alle valse leraren. Bij de wederkomst zullen onnutte dienstknechten in de buitenste duisternis geworpen worden, waar knersing der tanden zal zijn. Als u zondigt net als de gevallen engelen zal hetzelfde oordeel u treffen. God spaarde de engelen niet en zal de zondige mensen ook niet sparen. In het verleden kwam het oordeel van God over Silo vanwege de bedreven zonden, zo zal het ook gaan met Jeruzalem. De rechtvaardigheid van God is altijd hetzelfde. God is een rechtvaardig Rechter Die alle dagen toornt. Daarom moet hij de zondaren net als de engelen straffen. “Indien nu de uitmuntende engelen van God straf lijden, meent gij dat de Heere u zal sparen?” Wees niet zorgeloos en vleselijk. Wees op uw hoede voor hoogmoed. Wees niet lauw, dan zal de Heere u uit Zijn mond uitspuwen. De engelen zijn meer dan leraars die vanwege hun ambt engelen genoemd worden. God spaarde de engelen niet, Hij zal ook valse SPREKEND VERLEDEN / leraren niet sparen. “Zo God de engelen, die meer waren dan gij, in de hel geworpen heeft, waar meent gij te blijven? Al waart gij in uw eigen oordeel in uw ambt en in ’t oordeel der mensen geacht, en bemind als een engel, God zal u toch verdoemen, Matth. 5:19 en 20. Zo wie dan één van deze minste geboden zal ontbonden en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij dan der farizeeën en schriftgeleerden, gij zoudt het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan”. Indien u steunt op uw ambt, geleerdheid en welsprekendheid en ondertussen toegeeft aan de zonden, dan zal de Heere u vastmaken aan de zonden. Dan zult u gevangen zijn in de strik van de duivel. Vrees te meer voor het oordeel, hoe geleerder en bekwamer u bent. Meer gaven brengt niet met zich mee minder zonden en straf. Hoe meer gaven, hoe erger de zonden en hoe zwaarder de straf. Denk hieraan: Wee u Chorazin, wee u Bethsaïda. De Heere zal iedereen oordelen. Dat geldt zowel koningen als bedelaars. Wij allen zullen voor de Rechter gesteld worden. Wij moeten allen voor de rechterstoel van Jezus geopenbaard worden. Iedereen zal geoordeeld worden naar datgene wat hij in het lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad. De getrouwe leraren en vrome christenen worden getroost en bemoedigd door Lodenstein. “Maar de Heere is getrouw, Die zal u versterken, en bewaren van de boze.” Verleiders zullen niet gespaard worden. “De Heere zal ze niet sparen, o neen, daarin moet gij u verblijden, voor zoveel gij verlost wordt; want indien de engelen niet gespaard zijn, veel minder zij. De tijd komt, dat de Heere hen onder uw voeten vertreden zal. Komt gij bij zulken, die boos zijn en dan razen, troost u te meer; want hun tijd is kort, Openb. 12. Dan raast de duivel ’t meest, als zijn tijd en straf nadert; de Heere zal u bewaren voor hen; en de dag zal komen dat zij zullen moeten horen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in dat eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is, Matth. 25. Maar gij zult horen: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders, beërft het koninkrijk, dat voor u bereid is, van voor de grondlegging der wereld. Ik eindig met het slot van Paulus’ brief aan de gelovige Romeinen: Hem nu, Die machtig is u te bevestigen, zij door Jezus Christus de heerlijkheid, in der eeuwigheid. Amen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 september 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Jodocus van Lodenstein

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 september 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's