Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geestelijke wapenrusting (12)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geestelijke wapenrusting (12)

Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen. (Efeze 6: 16)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Efeze 6 schrijft Paulus over de geestelijke strijd. In die strijd worden al Gods kinderen geplaatst. Het is een strijd die zij alleen kunnen voeren vanuit de kracht van Christus en met geestelijke wapens.

Vurige pijlen
De apostel heeft al verschillende van die geestelijke wapens opgenoemd: de gordel der waarheid, het borstwapen der gerechtigheid, de schoenen van de bereidheid. Daarna schrijft hij over ‘het schild des geloofs’. Volgens Paulus is dat schild vooral nodig vanwege de ‘vurige pijlen’ die de duivel op Gods kinderen afschiet.

In de tijd van Paulus bestonden er twee soorten vurige pijlen. Sommige pijlen hadden een punt die in gif gedoopt was. Wanneer zulke pijlen afgeschoten werden en doel troffen, veroorzaakten ze een brandende pijn. Vandaar: vurige pijlen.
Daarnaast was er nog een soort vurige pijlen: Pijlen die werden bestreken met een brandbare vloeistof en – net voordat men ze afschoot – werden aangestoken. Dat waren letterlijk brandende pijlen.

Voorbeelden
Laten we eens enkele voorbeelden van zulke vurige pijlen langsgaan. Een eerste groep pijlen bestaat uit de aanvallen van de vorst der duisternis die erop gericht zijn om het vuur van brandende begeerte te ontsteken. Denk aan Jozef. Toen de vrouw van Potifar keer op keer naar hem toekwam en hem toefl uisterde: ‘Lig bij mij’, schoot de duivel daarin zijn vurige pijlen op Jozef af.
Een tweede groep pijlen bestaat uit allerlei ongeduldige en opstandige gedachten die de duivel inwerpt bij een kind van God. Denk aan Psalm 39. Daar lezen we over David die op moeilijke wegen kwam. David schrijft dan: ‘Mijn hart werd heet in mijn binnenste, een vuur ontbrandde in mijn overdenking’ (Psalm 39: 4).

Een derde groep pijlen bestaat uit de verzoeking van de duivel om op allerlei manieren kwaad te spreken over anderen. Denk aan wat Jakobus schrijft in het derde hoofdstuk van zijn brief: ‘De tong is ook een vuur…’. Wat kunnen er in ons hart een vijandige of hatelijke gedachten over anderen liggen. Dat is op zich al zonde. En de duivel hoeft er maar een pijl op af te schieten en het vuur van de kwaadsprekerij wordt ontstoken.

Ernstige waarschuwing
Zomaar drie voorbeelden van vurige pijlen. Ze zouden met allerlei andere voorbeelden te vermeerderen zijn. Want de duivel heeft veel pijlen op zijn boog.

Het is tot waarschuwing als deze aanvallen getekend worden in het beeld van pijlen. Daarmee wil de apostel zeggen, dat de aanvallen van de duivel heel plotseling, snel en onverwacht kunnen komen. Zoals dat ook voor pijlen geldt. En dat ze – net als een pijl – tussen allerlei dingen door kunnen dringen.

Daarbij noemt Paulus ook nog de naam van degene die al deze pijlen afvuurt. Het is ‘de boze’ die onophoudelijk vurige pijlen afschiet op Gods kinderen.
De duivel die alleen maar slecht en kwaad en door en door verdorven is. Hij vuurt zijn pijlen af met de bedoeling om te kwetsen, te verwonden en de mens te vermoorden.

Het schild des geloofs
Wat is het nodig dat Gods kinderen tegenover al deze vurige pijlen het schild des geloofs hanteren. Wanneer gebeurt dat?

Dan zal een kind van God allereerst moeten geloven dat het waar is wat de Bijbel zegt over de duivel. Dat hij inderdaad de boze is. En dat hij voortdurend zijn vurige pijlen richt op Gods Kerk. Een christen zal biddend moeten waken tegen de duivel en zijn pijlen: ‘Verlos ons van den boze!’

In de tweede plaats zal een kind van God moeten geloven dat het waar is wat de Bijbel zegt over onze zwakheid. Dat we zo zwak zijn, dat we in eigen kracht geen weerstand kunnen bieden. En dat de duivel als het ware een voorpost heeft binnen de muren van ons hart.

Maar in de derde plaats zal een kind van God ook moeten geloven dat het waar is wat de Bijbel zegt over Christus. Over Zijn macht, Zijn gewilligheid en Zijn bloed.

Christus
Waar Gods kind door genade vreest voor de zonde, zal hij in het besef van de overmacht van satan en van eigen zwakheid vluchten tot Christus. Geloof oefenen op Hem.

Dan doet hij een beroep op de almacht van Christus en zegt: ‘Heere, ik ben zwak, maar U hebt de duivel toch overwonnen. U hoeft toch slechts een woord te spreken en de duivelen gaan uit. U bent toch sterker dan het geweld van duizend duivelen?’

Dan doet hij een beroep op de gewilligheid van Christus en zegt: ‘Heere, ik ben het zeer onwaardig, maar U hebt Zich toch willen ontfermen over bezetenen en gebondenen. Zoudt U Zich willen ontfermen ook over mij?’

Dan doet hij een beroep op het bloed van Christus en zegt: ‘Heere, ik ben in mijzelf onrein, maar Uw bloed is toch krachtig om te reinigen?’ Zo wordt het schild van het geloof gehanteerd. Ook in uw leven?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De geestelijke wapenrusting (12)

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's