Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat zingen wij?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat zingen wij?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In onze erediensten zijn wij in navolging van Calvijn gewoon om enkel de psalmen te zingen. Ik hoop dat dit zo blijft. Daarmee ontken ik niet dat er ook goede gezangen zijn. Integendeel en ik hoop dat die bij allerlei gelegenheden worden gezongen. Dit is zeker, dat goede gezangen een afglans zijn van de psalmen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het Lutherlied, ‘Een vaste burcht is onze God’, aan een gezang als ‘Vaste Rots van mijn behoud’ en niet te vergeten het Wilhelmus, onze nationale psalm. Wanneer wij thuis of bij andere gelegenheden gezangen zingen, moeten wij ons afvragen of de heiligheid van God, de verlorenheid van de mens, het kruis van Christus en de blijvende zondigheid van Gods kinderen erin naar voren komen. Dat is de kracht van de gezangen die zijn verzameld in de Gadsby’s Hymns. Britse en Amerikaanse christenen spreken hier van de ‘good old hymns’, en dat in tegenstelling tot allerlei eigentijdse liederen die vaak zijn gestempeld door een oppervlakkig opwekkingschristendom. Voor wie de Engelse term wil hebben: een godsdienst van ‘revivalism’ en niet van ‘revival’. Ik wil eerlijk bekennen dat het mij meer dan eens met zorg vervult dat er in de gereformeerde gezindte bij allerlei gelegenheden liederen worden gezongen die bepaald geen afglans zijn van de psalmen en die niet gelijk gesteld kunnen worden met de ‘good old hymns’. Als voorbeeld noem ik een populair opwekkingslied als ‘Omdat Hij leeft, ben ik niet bang voor morgen’; een lied waarin met geen woord wordt gerept over het kruis, over de verlorenheid van de mens en over de toekomende toorn. De inhoud van het christelijk geloof lijkt hier op te gaan in een vaag en onbestemd besef van Gods zorg. Wie de Bijbel leest, weet dat juist omdat Jezus leeft, menigeen zich in ieder geval zorgen moet maken voor de jongste dag. Als dergelijke liederen het geestelijk leven van mensen blijken te vertolken, is dat geen best teken en toont dit dat men vervreemd raakt van de gereformeerde religie. Via liederen met een onbijbelse of op zijn best gezegd eenzijdige inhoud worden dwalingen en afwijkingen de christelijke kerk binnengebracht.

In meerdere kerken van de gereformeerde gezindte waar men zondags alleen psalmen zingt, worden buiten de eredienst liederen gezongen die gereformeerde christenen buiten Nederland, die geen moeite hebben met gezangen in de eredienst, noch op de dag des Heeren noch op andere dagen, niet zouden willen zingen vanwege hun onbijbelse, mensgerichte inhoud. Hoe nodig is juist ook op dit front de wacht te betrekken en het ons toevertrouwde pand te bewaren. Kenmerkend voor de gereformeerde en bijbelse religie is dat ernst wordt gemaakt met de heiligheid van God en met de verlorenheid van de mens en dat in dit licht het werk van de Heere Jezus Christus als Middelaar aan de orde wordt gesteld.

In dit verband wijs ik ook op een opmerking van Calvijn over de melodieën die hij wenste te gebruiken voor de psalmen. Die moesten een afspiegeling zijn van de majesteit van God. Deze eis mogen we ook stellen aan vrije liederen. Dan vallen heel wat eigentijdse melodieën af. Het swingende karakter daarvan doet wel heel weinig recht aan de majesteit van God. De melodieën van de zogenaamde gospelmuziek zijn vaak puur werelds. De klacht over de zonde, de droefheid over het gebroken hart kan op zo’n wijze al helemaal niet worden bezongen. Een mens die daar last van heeft, vlucht als het ware intuïtief weg van deze melodieën. Als de droefheid naar God niet met deze melodieën kan worden bezongen, dan evenmin de blijdschap in God door Jezus Christus. De waarachtige blijdschap woont namelijk in een verbroken hart. Blijdschap over de vergeving der zonden die dat karakter niet heeft, komt niet van de Heilige Geest, maar van de duivel die zich heeft veranderd in een engel van het licht.

Overal horen we muziek. In winkels, op postkantoren, op straat, enz. Dan pleegt dat niet te gaan om muziek waarin God wordt verheerlijkt. Welke muziek beluisteren wij graag? En vooral: wat zingen wij? Laten wij Gods lof toch bezingen en dan op een wijze die overeenstemt met Zijn heilig wezen. Dan vallen heel wat zogenaamde christelijke liederen af en dat zowel vanwege de inhoud als vanwege de melodie. In ieder geval blijven de psalmen over. Wat is het een goede zaak als wij niet alleen in de kerk, maar ook persoonlijk en in gezinsverband Gods lof bezingen en dan met name gebruik maken van de liederenbundel die Hij ons gaf. Vooral de avond van de dag des Heeren is daar uitnemend voor geschikt. Wat een wonder als daarbij in het gezin dan iets van een voorsmaak van de eeuwige vreugde van het nieuwe Jeruzalem wordt ervaren. Daar zullen immers God en het Lam ongestoord en volkomen worden groot gemaakt. Van de zangers aan de glazen zee wordt betuigd: ‘En zij zongen het gezang van Mozes, de dienstknecht Gods, en het gezang des Lams, zeggende: Groot en wonderlijk zijn Uw werken, Heere, Gij almachtige God, rechtvaardig en waarachtig zijn Uw wegen, Gij Koning der heiligen.’ (Openb. 15: 3). Laat toch nu in ons leven blijken dat ook wij daar straks zullen meezingen.

[Overgenomen uit: Kerkbode Hersteld Hervormd Boven-Hardinxveld, 13 januari 2017]

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 augustus 2017

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Wat zingen wij?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 augustus 2017

Bewaar het pand | 12 Pagina's