Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Simson en de leeuw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Simson en de leeuw

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als zij nu kwamen tot aan de wijngaarden van Timnath, ziedaar, een jonge leeuw, brullende hem tegemoet. Toen werd de Geest des HEEREN vaardig over hem, dat hij hem vaneenscheurde… (Richteren 14: 5b-6a)

Geschiedenis

Simson is samen met zijn ouders onderweg naar Timnath. Daar heeft hij zijn oog laten vallen op een Filistijns meisje. En tegen de uitdrukkelijke geboden van de Heere én tegen de waarschuwende woorden van zijn ouders in houdt hij vast aan zijn wens: ‘Neem mij deze vrouw’.

Als Simson dichtbij het einddoel van de reis gekomen is, slaat hij een zijweg in. Even wil hij alleen zijn. In alle rust zoekt hij zijn weg door de wijngaarden van Timnath. Dan gebeurt het. Plotseling stormt er een jonge volwassen leeuw op Simson af. Een dier in zijn ongebroken leeuwenkracht. Sterk en wreed. Brullend komt hij Simson tegemoet.

Op dat moment is Simson helemaal alleen. Er is geen mens van wie hij hulp te verwachten heeft. En bovendien is er niets in Simsons hand. Geen zwaard, of knots of zelfs maar een mes om zich te verdedigen. Simson ziet de dood in de ogen!

Dan wordt de Geest des HEEREN vaardig over Simson. Die uitdrukking wil onder meer zeggen, dat de Heilige Geest bezit neemt van Simson en hem geweldige moed en kracht geeft. Moed om de leeuw ongewapend te lijf te gaan. En kracht om de leeuw uit elkaar te scheuren. Zo maar, zonder enig wapen, met zijn blote handen, schakelt Simson de leeuw uit.

Niet toevallig

Welke boodschap ligt er in deze overbekende geschiedenis? Het eerste wat we moeten vaststellen, is dat Simsons ontmoeting met de leeuw niet maar toevallig is. Net zoals we in het Bijbelboek Jona lezen, dat de Heere een vis, een wonderboom en een worm beschikte, mogen we hier ook wel zeggen: De Heere beschikt een leeuw. Want de Heere heeft Simson in deze schrikwekkende ontmoeting iets te zeggen.

Allereerst ligt in deze ontmoeting een dringende waarschuwing voor Simson. Want Simson is hier met verkeerde bedoelingen op levensgevaarlijk terrein. Hij bevindt zich in de wijngaarden (!) van Timnath. Terwijl de Heere hem had afgezonderd als Nazireeër en hij om die reden niets mocht eten van de wijnstok. Bovendien is Simson op weg naar de Filistijnen. En dat niet, om hen te bestrijden, maar om zich met hen te verbinden. Terwijl God hem had geroepen om Israël te verlossen van de Filistijnen. Simson laat zich op dit moment niet gezeggen door God en door zijn roeping. Zijn zondige vlees voert de boventoon!

In die situatie plaatst de Heere Simson oog in oog met de dood. En in het gebrul van de leeuw klinkt de vraag: Simson, hoe zou het zijn als u nú zou omkomen tussen de kaken van deze brullende leeuw? Simson, bekeer u! Bedenk dat Ik u geroepen heb om nazireeër te zijn en om Israël te verlossen van de Filistijnen. Simson, verbind u niet met de Filistijnen, maar bestrijd hen! Dát is uw roeping.

Met diezelfde roepstem komt de Heere nog tot ons. Dat geldt zeker als we nog onbekeerd en onbekommerd voortleven. Dan is ieder waarschuwend woord, iedere ernstige gebeurtenis, ieder sterfgeval óók bedoeld als een dringende roepstem: Houd het niet langer met de duivel, de wereld en de zonde die uw ondergang betekenen. Bekeer u; waarom zoudt ge sterven?

Maar dat geldt ook Gods kinderen na ontvangen genade. Simsons voorbeeld maakt duidelijk, dat ze ook na ontvangen genade zo hun eigen vlees kunnen nawandelen. Dat ze zich, net als Simson, verbinden met de vijand, in plaats van tegen die vijand te strijden. De Heere zegt echter: Wandelt waardiglijk der roeping Gods.

Bemoediging

In de ontmoeting met de leeuw ligt echter ook een bemoediging. Want de Heere schenkt Simson geweldige moed en kracht, zodat hij de leeuw kan verslaan. Daarmee zegt Hij: Simson, als u de strijd waartoe u geroepen bent, zult strijden, als u uittrekt tegen de Filistijnen, dan zal Ik met u zijn. Mijn hand zal, hoe ’t ook ga, u sterken dag en nacht; Mijn arm zal u voorzien van moed en kracht. Ook als u helemaal alleen staat. Vrees niet, Ik ben met u.

Dat zegt de Heere ook tegen Zijn strijdende Kerk. Gods kinderen zijn in de strijd geplaatst. In de strijd tegen de Filistijnen van binnen en van buiten kunnen Gods kinderen zich soms zo krachteloos en moedeloos voelen. Maar nu zegt de Heere ook: Als u zult strijden tegen die driehoofdige vijand, dan zult u niet alleen hoeven strijden. Ik zal met u zijn. Mijn hand zal u sterken.

Christus

Meer dan Simson is Christus. Heel Zijn leven en ook Zijn sterven vormde één grote strijd tegen de macht van de hel, dood en zonde. Maar met Zijn leeuwenmoed en leeuwenkracht heeft Christus die macht verslagen. Voor heel Zijn Kerk. Hij is de Overwinnaar in de strijd – en geeft Zijn volk de zegen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 september 2017

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Simson en de leeuw

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 september 2017

Bewaar het pand | 12 Pagina's