Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

De Heidelbergsche catechismus : beknopt, schriftuurlijk, en bevindelijk verklaard in vragen en antwoorden; aanbevolen aan ouders om hunne kinderen te onderwijzen of te laten onderwijzen in de leergronden der hervorming; tegenover den geest onzes tijds waarin de kennis van de leer der waarheid die naar de godzaligheid is bestreden wordt en uitsterft - pagina 79

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zijn volk uitdeelt, tot eene geestelijke spijze en drank. Joh. 6: 54. 9. Vraag. Wal troost is het voor de kerk, dat Christus het brood en de wijn gezegend heeft ? Antw. Dat Hij voor al Zijne dienstknechten en leden het brood en wijn gezegend heeft, waar het Avondmaal naar Zijne inzettingen betracht wordt. Matth. 28: 20. 10. Vraag. Waarmede moeten de dischgenooten het brood en de wijjr in 't Avondmaal aannemen? Antw. Met eene ledige geloofshand, om al hunne eigengerechtigheid te verloochenen, met een honger en dorst om met Christus vereenigd te worden, gelijk brood en wijn met het lichaam. 1 Cor. 10: 16. ' l i . Vraag. Waartoe verplicht het Avondmaal de geloovigen ? Antw. Tot onderlinge liefde onder elkander, gelijk Christus aan 't Avondmaal de voeten Zijner discipelen gewasschen heeft, tot een exempel ter navolging. Joh. 1 3 ; i Cor. 10: 17. 12. Vraag. Wat voor zegeningen heeft Christus aan het geloovig gebruik belooftt Antw. De versterking van hun geloof en door dat hemelsch manna, schenkt Hij Zijn volk een onderpand van het eeuwige leven. Joh. 6. XXIX, Z O N D A G - . llDcjt tan uijt SCbanttnael niet bat (idjaein öjoot enbe luijn bat tuefent*j £lj:ifti felbe/ Doe lueï (jet licft ïidjaem en bloet CJjjifti? nae ben ae:t enbe etjgenAMTW. 4 8 e e n | Ifeaec ge- fcljajj beu .sacramenten/ bat ïgcftcrtaijö bat hiater in ben (icïjaem Cljjifti Sfefu gel o o p niet in bat bloet nacmt toe^t. Ctj?!|tiberanbc?t tnejt/ noeïj V K A A S 7 9 . ilDaetam noemt be afluaffdjingc bet fan ben ban £lj?i£tu£/ bat D^oot felbe i£/(baer ban Ijet alleen zijnlichaem, enbe ben bjhicftccn (abbeiieft taaerteeeften üeüec zijn bloet, ofte het enbe berfelictïngc i é : ) alfoo Nieuw Verbont in zijn bloet, én tae^t ooft bat D;oot in 't enbe $aii!U|t de gemeijnVRAAG

78.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1870

Brochures (TUA) | 140 Pagina's

De Heidelbergsche catechismus : beknopt, schriftuurlijk, en bevindelijk verklaard in vragen en antwoorden; aanbevolen aan ouders om hunne kinderen te onderwijzen of te laten onderwijzen in de leergronden der hervorming; tegenover den geest onzes tijds waarin de kennis van de leer der waarheid die naar de godzaligheid is bestreden wordt en uitsterft - pagina 79

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1870

Brochures (TUA) | 140 Pagina's