Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformeeren, niet separeeren - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformeeren, niet separeeren - pagina 19

Een woord aan de voorstanders der Reformatie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

17 de Kerke Gods, en ons, om sommige gebreken, daarvan niet af te scheiden." . Een paar bladzyden verder spreekt bij : „Ten derden, veele nemen aanstoot aan de zagtigheid der Kerke tegen de misdadige en om de tegenwoordigheid van booze menschen aan de tafel des Heeren, weigeren zij met de kerk het Avontmaal te ontvangen. Nu, al is 't dat men de menschen niet behoort zonder onderscheid toe te laten tot de tafel des Heeren, maar dat men ergerlijke lieden behoort te wederhouden : zoo en behoort nogthans het gebrek daarvan, de godzalige niet af te weren van dit sacrament. Want eens anders menschen quade conscientie en kan uwe goede conscientie niet besmetten, tenzij ge eenigzins daarin met hem gemeenschap hebt. Christus was zorgvuldiger in dit ambt, dan ooit eenig mensch geweest heeft en nogthans had hij met de Schriftgeleerden en Farizeën gemeenschap in den Godsdienst onder de wet." Soortgelijke getuigenissen vindt men meer èn bij dezen èn bij andere schrijvers, die we niet gaan naschrijven. Vele van onze Gereformeerden lazen in goede schi-ij vers, terwijl thans niet weinigen het afdoen met een Heraut-artikel of een stuk uit de „Gereformeerde K e r k " ; en omdat velen in dergelijke werken lazen konden ze op grond van Gods Woord blijven in d e H e r v . Kerk, niettegenstaande hare gebreken, die vele zijn. De tegenstelling: „Gods Woord of de reglementen", anders „Gode of menschen", gold niet volstrekt voor hen. Om dit wel als tegenstelling ingang te doen verschaffen, bracht men vaak Hand. 4 bij. Toen de apostelen evenwel vroegen: Oordeelt gij, of het recht is voor God, ulieden meer te hooren dan God ? was het verboden niet meer in den naam van den Heere Jezus te spreken, 't Ging toen niet over eene methode van reformatie. De omstandigheden waren geheel anders; en zoo onjuist het mag zijn tegen de doleantie van '86 te argumenteeren uit den toestand van Israëls Nationale Kerk, even afkeurenswaardig is het, als het woord uit Hand. 4 gebruikt wordt om er de tegenstanders der doleantie (of separatie) mee te treffen. Nooit is van Synodale zij, nooit is door eene onwettige bestuursmacht, door Staatsbemoeiing sterk, verboden om in den 2

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Brochures (TUA) | 51 Pagina's

Reformeeren, niet separeeren - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Brochures (TUA) | 51 Pagina's