Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformeeren, niet separeeren - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformeeren, niet separeeren - pagina 37

Een woord aan de voorstanders der Reformatie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

35 hoofdpunten maakt. Dit kwaad meen ik nu ook te speuren in de "beweging, van Amsterdam of van Kootwijk uitgaande. Der organisatie van 1816 is zoo ongeveer van alles de schuld gegeven. Zie toch; de tucht mocht en mag door eiken kerkeraad vry uitgeoefend worden in de huizen, door vermaan en bestier op den kansel en in de prediking ; op het leven mag de censuur toegepast. Evenwel werd dit op de meeste plaatsen nagelaten Op slechts enkele geschiedde het. Indien het in de huizen (bij voorbeeld door bezoek van prediker en ouderling) telkens voor het Avondmaal geschied ware, zouden de vruchten, naar 's Heeren bestel, zijn aanschouwd. De beste leeraren en ouderlingen waren nalatig. Niet alleen in Amsterdam, ook in U t r e c h t ; niet alleen in Middelburg, ook in Groningen ; niet alleen in groote, ook in kleine kerken (of gemeenten). Er werd kerkeraadsvergadering gehouden; eens gezucht „omdat men de modernen niet van het Avondmaal kon weren" ; dezen kwamen meestal niet, maar hadden toch het r e c h t . . . daar was niet aan te doen. Daar was wel aan te doen. Voor Dr. Kuyper en Dr. Geesink evengoed als voor Ds. Sikkel en Ds. Boonstra. Er was eerstens tucht te oefenen in de h u i z e n ; nooit is dit verboden bij eenig artikel. Die tuchtsoefening vergat m e n ; men bezocht de modernen doorgaans n i e t ; 't was ook gemakkelijker ze bij kerkeraadsbesluit allen „af te houden van het Avondmaal." Eigen ontrouw, j a trouweloosheid, te gaan wijten a^n de organisatie, wijst heen naar het Paradijs ; bi'oeders, dit g a a t niet goed 1 Als men z e g t : de organisatie dwingt tot ontrouw, dan kan dit zeggen eenige waarheid bevatten, de waarheid is het niet. En zoo staat het met vele zaken. Van de organisatie wordt te veel een zondebok gemaakt. Stel ik zou beweren, dat de Dordtsche kerkorde schuld had aan het diep verval der Ned. Ger. kerken, omdat er een kerkeraad is, die oefenaren een bittertje aanbood en een dominé een advocaatje (gelijk Ds. Van Lingen meedeelde in Petahja ; niet in het beruchte nommer, maar een paar maanden vroeger) dan zou ik toch waarlijk al te simpel zijn. Overdrijving is een goed middel om wat men voor gruwelijk houdt, anderen ook als zoodanig te doen beschouwen; de stelregel: „als ik op 100 wil komen, moet ik eerst wat overvragen" mag politiek zijn, dat het overvragen onder de zon-

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Brochures (TUA) | 51 Pagina's

Reformeeren, niet separeeren - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Brochures (TUA) | 51 Pagina's