Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe oordeelt de Heilige Schrift en hoe oordelen de Gereformeerde Vaderen over scheiding en doleantie? - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe oordeelt de Heilige Schrift en hoe oordelen de Gereformeerde Vaderen over scheiding en doleantie? - pagina 31

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

31 die u gebracht worden door den bode, die een dronkaard is, zijn voor u even goed en krachtig en verliezen hunne waarde niet door zijne ondeugd. 't Is waar, dat het zoo aangenaam en smakelijk niet is en dat men het gepredikte W o o r d met minder lust ontvangt als de prediker een slaaf der zonde is, maar dat is bij toeval en komt van onze verdorvenheid, waardoor wij niet kunnen zien op Gods W o o r d , maar zien al te zeer op wien het ons brengt, en of de bode goed of kwaad is. E n zoo beschadigen wij ons zeiven als wij traag zijn om Gods schatten aan te nemen, omdat wij te zeer zien op het voorwerp waarin ze gebracW worden, of dat al of niet van goud is. H i j , die niet eten w i l omdat de spijs in een aarden en niet in een gouden schotel wordt opgedischt, heeft geen honger; en hem kwelt de dorst niet, die uit geenen aarden kroes of tinnen kan, maar juist uit een z i l veren beker of een kristallen glas w i l drinken. Dit argument gebruikte eertijds Augustinus veel tegen de Donatisten. ) Christus wist dat Judas onheilig was en heeft nochtans met hem het Pascha gegeten en zijne zonde en ontheiliging van Gods instellingen niet toegestemd. Desgelijks hebben ook de apostelen, als zij met Judas aten, en Christus hun z e i d e : een van u is een duivel en zal mij verraden, zijne zonde niet toegestemd, noch deelachtig geweest aan zijne ontheiliging van het Sacrament. ) V R . 1 9 . Kan men met een onverdeeld gemoed en een gerust geweten ten Avondmaal gaan in eene Kerk, waarin men zoodanige en zoo groote gebreken ontdekt, zoowel bij de leeraars als bij de Avondmaalgangers als bij beiden ? A N T W . Gij hebt rekenschap af te leggen, niet van a n derer, maar van uw eigen geweten. De Schrift vermaant u niet hun, maar uw eigen geweten te onderzoeken, 2 Cor. 1 3 : 5 ; 1 Cor. 1 1 : 28. De rechtvaardige zal door zijn eigen geloof leven. De volgende aanhaling uit M . Leidekker De veritatefidei Reformatae, blz. 275 bewijst, dat reeds onze vaderen tegen dat dwaalbegrip te velde moesten trekken. x

2

Voetius de exereitiis pietatis X I I I , I I I , 3, ') I d e m , pag. 51—53. ) I d e m , pag. 83. 2

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Brochures (TUA) | 44 Pagina's

Hoe oordeelt de Heilige Schrift en hoe oordelen de Gereformeerde Vaderen over scheiding en doleantie? - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Brochures (TUA) | 44 Pagina's