Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 14

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

naam Zaligmaker van verlorenen zal zijn. Van Hem zingen de harpenaren; van zijn lijden, en van zijne glorie. Yan Hem spreken de profeten, van zijne naturen en van zijne ambten, van zijne vernedering en van zijne verhooging, van de plaats en den tycl zijns komens. Zij juichen in zijn dag, zij hopen op zijn heil, zij gclooven in zijn werk, en zijn in dat gelooven zalig. Eindelijk is de ure daar; het oogenblik zoo lang reeds voorbereid. De volheid des tijds is gekomon. De volkeren zijn er op voorbereid; het heidendom is machteloos gebleken om het groote vraagstuk des levens op te lossen; het jodendom is in farizeeuwsche eigengerechtigheid en sadduceeuwsch ongeloof verzonken. In den donkoren nacht llonkeren de starren van Gods beloften. Zullen zij worden vervuld? Simeon en Anna hopen er o p ; de herders verlangen er naar. Hoort! daar ruischt het hal lel der engelen in Ei'rata's veld. Zij bezingen de gave des Eeuwigen. Zij jubelen over geschonken vrede, over betoond welbehagen. Zij beginnen en eindigen met het „Eere zij God." Mn j a , er zijn in Betlehein wonderlijke dingen gebeurd. Augustus' bevel heeft Jozef en Maria daar heen gebracht. Het kind, de beloofde Messias is geboren. Ktraks treedt Hij op na hot „bereidt den weg des Hoeren" van den roepende in de woestijn. Wilt gij weten wie llij isV Zijne werken roepen Hem uit. Het zijn werken der barmhartigheid. Wilt gij weten wat llij komt doen? Luister naar zijn wondervol woord, en het openbaart u het verborgene. Zijn woord is vergeleken bij de heldere kristallen wateren van een peilloos diep meer. (ie ziet er geen sto^e in, dat het heldere nat ondoorzichtig maakt. Tot op den bodem ziet ge de visschen spelen, maar het dieplood ontzinkt u als ge don bodem wilt peilen. Geen wonder dat zijn Woord zoo wonderlijk klaar is. Hij i» immers zeil' het Woord, door wien heen het scheppingsbcvel is gesproken. Ons woord is na het waarnemen der dingen rondom ons. Heeft hetgeen ons omringt een indruk op ons gemaakt, dan wil onze gedachte, onze voorstelling zich wedergeven in het

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Brochures (TUA) | 36 Pagina's

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Brochures (TUA) | 36 Pagina's