Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 9

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het wordt een prediken van persoonlijke gemoedsindrukken, niet een ontwikkelen der voor allen geldende waarheid. Met name dient kier ook gesproken te worden over de Ethische richting. Zij beschouwt de Heilige Schrift niet als de onthulling van den raad Gods. De Schrift is volgens haar niet ontstaan door goddelijke ingeving; neen, de schrijvers werden niet opgeheven buiten de denkvormen van hun tijd; hun religieus leven spraken zij uit in hunne geschriften. Van daar dat men dan spreekt van het godsbegrip van Amos, en de leer van Paulus. Y a n zelf valt dan de onfeilbaarheid der schrijvers van Gods woord. W i j maken wezentlyk onderscheid tusschen de leiding en de drijving des Geestes. De leiding des Geestes is het deel aller geloovigen, want zij, die door den Geest Gods geleid worden zijn kinderen Gods. Die leiding- des Geestes maakt echter niet onfeilbaar. Behalve deze leiding hadden de gewijde schrijvers als zij aan de Schrift arbeidden, de drijving des Geestes, die dwaling onmogelijk maakte, en bij behoud van alle eigenaardigheid in taal, stijl en wijze van uitdrukking hen niet anders schrijven deed, dan wat God door hen als openbaring van Zijn raad te boek stellen wilde. De ethische richting nu neemt alleen een onderscheid aan in graad, niet in wezen tusschen de leiding en de drijving des Geestes. Zij meent dat de profeten, apostelen en evangelisten alleen iets méér van de leiding des Geestes genoten, dan andere geloovigen; evenals b. v. een da Costa boven de massa der geloovigen staat. Yolgens hen is dan ook de inspiratie van het Oude-testament minder dan die van het Eieuwe-testament. Van zelf spreekt dat voor den Ethischen godgeleerde de Heilige Schrift dan ook niet de kenbron der waarheid, de laatste grond des geloofs is. Volgens de ethische richting is de dogmatiek slechts de beschrijving van het leven der gemeente; niet de omschrijving van den inhoud van haar geloof. De leiding Gods in ons leven is dan de grond des geloofs. „Gemeente" is de kring, die den godgeleerde omringt. W a t blijft er dan over voor de Schrift? Dat zij toetssteen wordt,

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Brochures (TUA) | 36 Pagina's

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Brochures (TUA) | 36 Pagina's