Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 27

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

is den spot te drijven en glimlachend het hoofd te schudden, als men om eerbied vraagt voor G ods woord, alsof een kind van die 19e eeuw nog daarvoor zich huigen kan. Maar vraagt zulk een denkend wezen dan eens rekenschap voor zijn twijfel; hoogstens heeft hij een paar afgezaagde tegenstrijdigheden op te noemen; en vraagt g e : „hebt ge wel ernstig onderzocht hetgeen vóór die Schrift is geschreven?" ik denk bij weinigen zult ge meer hooren dan een sceptische vraag als van Pilatus: „Ben ik een Jood, wat is waarheid?" Men houde toch op om trotsch te zijn op een twijfelen of ongeloof dat niet uit onderzoek maar uit domheid geboren is; dat eenvoudig voortspruit uit het beginsel der gemakzucht; het is gemakkelijk te ontkennen, en dat geeft zelfs nog een soort van eer, verheven te zijn boven de aandoeningen van het geloof. Dat echter ook zelfs in meer wetenschappelijke kringen die willekeur, onder den schijn van wetenschappelijkheid binnengesmokkeld, zooveel toejuiching vond — het laat zich eenigzins verklaren, wanneer wij op nog andere verschijnselen letten, waardoor die kritiek in den aangebonden strijd werd gesteund. Onze tijd is de bloeitijd der natuurwetenschappen. Niet dat wij wetenschap willen doen verdwijnen, neen driewerf neen! al willen wij haar niet als godin, wij willen haar, maar geheiligd, maar aan de voeten van het kruis. In onzen tijd dweept men met de zoogenaamde exacte wetenschappen; men wil nu de zinnelijke ervaring als maatstaf toepassen op de gewijde historie en zoo wil men God maken tot een slaaf der natuurwetten. Alles moet voor die wetten buigen; van wonderen kan er dus geen sprake zijn. Men komt er dan zelfs toe om het verschil tusschen mensch en dier alleen in graad van ontwikkeling te zoeken, noemt de gedachte een product van de stofwisseling der hersenen, en maakt alle vragen van geestelyken aard tot droomerij. De geest der stofaanbidding werkt dat zeer in de hand. Daarbij komt dat voor korten tijd bijna nergens het verband tusschen Schrift en confessie gevoeld werd. Hoe klein was niet tot voor korte jaren de partij in ons land, die streng vast hield aan de inspiratie der Heilige Schrift; toen bijna alleen

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Brochures (TUA) | 36 Pagina's

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Brochures (TUA) | 36 Pagina's