Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 25

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

werden geschriften van lateren tijd en yan onbekende hand genoemd; de voortgang van het proces liet niet eenmaal meer toe dat de..schrijvers zich. vergist hadden, maar eenvoudig werd geleerd, dat de schrijvers der evangelien hunne wonderverhalen met opzet verdicht hadden, • en dus niet meer vrome • d weepers maar sluwe bedriegers waren. Geheel het Christendom werd beschouwd als het bloot natuurlijk product eener zuivere ontwikkeling van partijen en meeningen • van de tweede eeuw onzer jaartelling; zelfs gingen leerlingen van Baur zoover om den Heiland „den eersten Ebioniet" te noemen. Hoever het ging blijkt uit hetgeen Merz, een voormalig kweekeling dezer school, schreef: „Ik wilde met de ëene hand Christus grijpen, en met de andere Hegel niet loslaten. Maar vanwaar ook een krachtig geschiedkundig levensbeeld des verlossers verkregen, nadat men het ons vier jaren lang kritisch opgelost had? Mattheus, Marcus, Lucas? sagenpoëzie! Johannes ? didactische poëzie! De Handelingen der Apostelen? kerkelijk staatkundige roman! De brief aan de Romeinen ? diplomatiek protocol tusschen Joden- en Heiden-Christendom! De twee laatste hoofdstukken onecht! De brief aan Efeze? onecht! aan lïlippi? onecht! aan Collosse? onecht! aan Thessalonica? onecht! aan Timotheus, Titus, Filémon? Allen onecht! Eerste en tweede brief van Petrus? onecht! De brieven van.Johannes? onecht! Hebreën, Judas? onecht! De openbaring van Johannes? echt! echt joodsch, echt ebionitisch, echt onevangelisch! Dat was onze bijbelsche theologische schoolzak van Tiibingen; dat werd ons tot voedsel van geest en hart geschonken in het gastvrije huis der bespiegelende kritiek." Ontzettend, niet waar? ïfiet lang bleef die Tübinger school als éénheid bestaan, maar spoedig bleek van wat ontzettenden invloed die strooming werd. Ook in ons vaderland werden werken als van Eenan „Vie de Jesu" en Schenkel's „Characterbild Jesu" met geestdrift begroet, geschriften die van de geschiedenis van Jezus een karikatuur maakten. Vooral het evangelie van Johannes werd ernstig bestreden; met alle kracht werd naar allerlei bewijzen gezocht,

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Brochures (TUA) | 36 Pagina's

De Heilige Schrift, als Godsopenbaring - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Brochures (TUA) | 36 Pagina's