Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De leer en de practijk der afgescheidenen en doleerenden in strijd met de Heilige Schrift. Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman. Voetius en anderen - pagina 8

Bekijk het origineel

De leer en de practijk der afgescheidenen en doleerenden in strijd met de Heilige Schrift. Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman. Voetius en anderen - pagina 8

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

8 men heeft haar w i l l e n genezen, maar zij heeft niet gewild. Daarom moet men haar veriaten, volgens Jer. 5 1 : 9 : »Men heeft B i b e i gemeesterd, maar zij is niet genezen, verlaat ze dan. Jes. 52: 11. Openb. 18: 4: Gaat nit van haar mijn volk, opdat gij hare zonden niet deelachtig wordt en van haar plagen niet ontvangt. De K e r k moet eindelijk niet anders verwachten dan eene volkomen uitgieting van de fiolen van Gods laatsten toorn, en •de laatste periode van deszelfs plagen en oordeelen. Zij heeft zulks ai ten deele beginnen te voelen, maar zij is er niets door gevorderd. Zij schijnt den Heere God te willen dwingen dat Hij haar ten eenenmale verniele. Zoo spraken de Separatisten i n vroegere tijden. Koelman staat ze op deze wijze te woord : Het is geen kleine lastering, ja eene zeer ergerlijke schelding en smading, aldus onze Kerk- te benoemen en op haar die teksten toe te passen; mij dunkt zo dienden u te verschrikken en te doen beven i n vreeze, dat de Heere Jezus de woorden van lastering hoorende, zijn toorn tegen hen mocht openbaren, wij hebben boven getoond wat blijken daar zijn, dat Christus nog i n deze kerk is 1) en dezelve zich eigent. 2) Y B . 6. Gij verliest evenwel hei onderscheid tusschen de Afgescheidenen en Doleerenden uit het oog. Dc Afgescheidenen hebben zich, afgezonderd van de Hen: Kerk. als één geheel gedacht en van alle bijzondere Kerken en alle leeraars en leden als zoodanig, die tot dit geheel behooren, terwijl de Doleerenden cicli niet veen de plaatselijke kerken hebben afgescheiden, maar alleen van ele Besturen, AJSTW. Deze drogreden is niet nieuw. Zij werd reeds i n de dagen onzer vaderen vernomen, die haar echter beter doorzagen d a n vele Hervormden, die zonder het te weten, en zelfs tegen hunnen w i l , i n de armen der scheiding worden gevoerd. Gij zult misschien denken, spreekt Koelman verder, dat zij, nl. de Afgescheidenen, tot de Gereformeerde Kerk, die gij voor de ware houdt, behooren, dat zij als een particulier l i d daarvan zijn, gelijk iedere particuliere gemeente i n een dorp of stad; en 1) 2.

Zre Koelman pag. 441 en v.v. Idem pag. 517 en 518.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Brochures (TUA) | 42 Pagina's

De leer en de practijk der afgescheidenen en doleerenden in strijd met de Heilige Schrift. Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman. Voetius en anderen - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Brochures (TUA) | 42 Pagina's