De leer en de practijk der afgescheidenen en doleerenden in strijd met de Heilige Schrift. Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman. Voetius en anderen - pagina 22
men het in hoofdzaak met hem eens was, en alleen i n de keuze van het middel, waardoor men dat doei zocht te bereiken, van hem verschilde,' men zon zijne beschouwing »hoogst gevaarlek" noemen en daarin vinden e e n o m m e k e e r v a n de d o o r G o d g e s t e l d e orde. 1
V a n zoodanigen ommekeer vinden wij vele voorbeelden, è n i n de Heilige "Schrift, èn i n do geschiedenis. *Qy zegt" voegde de Heere Jezus den Farizeën toe, »xoo een menseh tot vader of moeder xegt: het is korban (d. i. eene gave) die voldoet, jlakcnde cdx.oo Oods Woord krachteloos door vwe inzetting" Mare. 7 '• 10—13. Die Farizeën toch, spanden een strik voor het geweten, dooide valsche s t e l l i n g , dat de, godsdienstige plicht, als de hoogere, de- zedelijke plirJd. als de lagere, ophief. Zoodanige verwarring van zedelijke begrippen, waardoor men anderen er toe leidt plichten te verdichten, die niet bestaan, is i n é é n woord v e r d e r f e l i j k . Op dien weg l a g de vervolging der discipelen, waardoor men »Gode een dienst dacht to doen," Joh. 1 6 : 2 1 ; »het verbod om te huwelijken" 1 T i m . 4 : 3 ; de eisch door de tegenstanders van P a u h i s gesteld, dat'de gemeente uit de Heidenen de ceremonieel e wet zou onderhonden. waardoor »de zinnen bedorven werden, om af te wijken van de eenvoudigheid, die i n Christus i s . " 2 Cor. 12: 3. Op dien weg ligt ook de nieuwmodische leer, dat de geloovigen verplicht zijn, i n h e t h u i s G o d s te doen, wat de kinderen en huisgenooten zich i n het bovengegeven voorbeeld niet mogen aanmatigen. l i e t is niet zoo 't hoort als Gods Woord door een huisvader niet i n eere wordt gehouden, indien b.v. de huiselijke maaltijden "Worden genoten zonder gebed en zonder dankzegging. Maar wat zon men zeggen van de bewering, dat de kinderen en huisgenooten i n dergelijke gevallen hadden te handelen, alsof het hoofd van het gezin niet bestond; dat zij geroepen w a r e n d e Reformatie i n dat huis ter hand te nemen; voor te gaan i n het gemeenschappelijk gebed; i n é é n woord te doen, wat des huisvaders was? Over de verderfelijke strekking en het onbijbelsch karakter van die leer spreken wij echter op dit oogenblik niet, want h e t b e-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Brochures (TUA) | 42 Pagina's
![De leer en de practijk der afgescheidenen en doleerenden in strijd met de Heilige Schrift. Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman. Voetius en anderen - pagina 22](https://www.digibron.nl/images/generated/brochures-tua/de-leer-en-de-practijk-der-afgescheidenen-en-doleerenden-in-strijd-met-de-heilige-schrift-aangetoond-uit-de-geschriften-van-w-brakel-borstius-calvyn-koelman-voetius-en-anderen/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Brochures (TUA) | 42 Pagina's