Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De leer en de practijk der afgescheidenen en doleerenden in strijd met de Heilige Schrift. Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman. Voetius en anderen - pagina 26

Bekijk het origineel

De leer en de practijk der afgescheidenen en doleerenden in strijd met de Heilige Schrift. Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman. Voetius en anderen - pagina 26

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

26 •men zicliniet van haar mag afscheiden, of wij in.e-4en d m kandelaar Christi en zijn wandeling èn tegenwoordigheid wt het midden der gouden kandelaren willen verlaten. 1) T E . 16. Zijn er niet meer bewijzen uit het Xteu/ir Tivunieal? -Zeker! De Apostel noemt de Galaten (""e Kerke Christi," «Broeders,* (Gal, 1: 2), nlie den geest -haditen ontvangen door •het gehoor des "Wbords." (Cap. 3: 2) «kinderen Gods door het geloof i n Christus." (vs 26). Hij zeicle, dat zij .-geestelijk" waren, (Gal. 6: 1), en achtte haar alzoo.eene rechtgestelde Kerk, waarvan men zich niet afscheiden mocht. Want hij noemt haar zijne «kinderen, clie hij wederom arbeidde te baren." E n hij schreef aan haar als aan eene ware Christen-kerk. Nochtans waren onder hen die van Christus overgevoerd waren tot een ander evangelie; die betooverd, zot en uitzinnig waren, voegende de besnijdenis en de werken der Wet tezamen met het geloof, en waren zoo van Christus en van de genade vervallen ; Christus was hun niet nut, zij liepen te vergeefs, en waren wederom onder de wet en den vloek en niet onder Christus. (Gal. 3 en 5). Derhalve is het niet geoorloofd zich af te scheiden-van die K e r k om de zonden liarer leden. Ook Paulus noemt die Kerk, die'zoo vol gebreken was, een »ühristen-kerk," «Christus' Lichaam" en «Bruid".2) N u , hoedanig zijn toch geweest de" tijden van Christus en cler Apostelen'?! en evenwel heeft die vertwijfelde goddeloosheid der Pharizeën en de ongebonden wijze van leven, welke in dien tijd alom de overhand had, hun niet kunnen verhinderen, dezelve Godsdienst met het volk te hanteeren, en mot de rest i n éénon Tempel tot openbare oefeningen van-de Religie te vergaderen. - Hebben ze dit niet hierom gedaan omdat ze wisten dat door het. gezelschap der boozen geenszins worden verontreinigd zij, die met -eene reine consciëntie een en dezelfde Godsdienst plegen ren gemeen hebben? Indien iemand door 't exempel der Profeten eh Apostelen weinig wordt bewogen, dat die ten minste tevreden zij met de autoriteit van Christus. Daarom' spreekt Cyprianus w e l : 1) Idem, pag. 444 2) Borstius, Onderwijs van het scheijden van de Ger. en 't oprichten- van eene suyvere kereke, 1670, pag. 43.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Brochures (TUA) | 42 Pagina's

De leer en de practijk der afgescheidenen en doleerenden in strijd met de Heilige Schrift. Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman. Voetius en anderen - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Brochures (TUA) | 42 Pagina's