Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De leer en de practijk der Afgescheidenen en Doleerenden in strijd met de Heilige Schrift - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De leer en de practijk der Afgescheidenen en Doleerenden in strijd met de Heilige Schrift - pagina 10

Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman, Voetius en anderen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

m.311 heeft haar willen genezen, maar zij heeft niet gewild. Diarom moet men haar verlaten, volgens Jer. 51: 9 : »Men heeft Brbel gemeesterd, maar zij is niet genezen, verlaat ze dan. Jes. 52: 11. Openb. 18: 4 : Gaat uit van haar mijn volk, opdat gij hare zonden niet deelachtig wordt en van haar plagen niet ontvangt. De Kerk moet eindelijk niet anders verwachten dan eene volkomen uitgieting van de fiolen van Gods laatsten toorn, en de laatste periode van deszelfs plagen en oordeelen. Zij heeft zulks al ten deele beginnen te voelen, maar zij is er niets door gevorderd. Zij schijnt den Heere God te willen dwingen dat Hij haar ten e enen male verniele. Zoo spraken de Separatisten in vroegere tijden. Koelman staat ze op deze wijze te w o o r d : Het is geen kleine lastering, ja eene zeer ergerlijke schelding en smading, aldus onze Kerk te benoemen en op haar die teksten toe te passen; mij dunkt ze dienden u te verschrikken en te doen beven in vreeze, dat do Heere Jezus de woorden van lastering hoorende, zijn toorn tegen hen mocht openbaren, wij hebben boven getoond wat blijken daar zijn, dat Christus nog in deze kerk is 1) en dezelve zich eigent. 2) VR. G. Gij verliest evenwel het onderscheid tusschen cle Afgescheidenen en Doleerenden uit het oog. I)e Afgescheidenen hebben zich afgezonderd van de Tlerr. Kerk, als één geheel gedacht en van alle bijzondere Kerken en alle leeraars en leden als zoodanig, die tot dit geheel behooren, terwijl de Doleerenden zich niet van de 'plaatselijke kerken hebben afgescheiden, maar alleen van de Besturen. AKTW. Deze drogreden is niet nieuw. Zij werd reeds in de dagen onzer vaderen vernomen, die haar echter beter doorzagen dan vele Hervormden, die zonder het te weten, en zelfs tegen hunnen wil, in de armen der scheiding worden gevoerd. Gij zult misschien denken, spreekt Koelman verder, nl. de Afgescheidenen, tot de Gereformeerde Kerk, die de ware houdt, behooren, dat zij als een particulier lid zijn, gelijk iedere particuliere gemeente in een dorp of 1)

Zie

2.

Idem pag. 517 en 5L8.

Koelman pag.

411 en v.v.

dat zij, gij voor daarvan stad; en

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Brochures (TUA) | 52 Pagina's

De leer en de practijk der Afgescheidenen en Doleerenden in strijd met de Heilige Schrift - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Brochures (TUA) | 52 Pagina's