Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De leer en de practijk der Afgescheidenen en Doleerenden in strijd met de Heilige Schrift - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De leer en de practijk der Afgescheidenen en Doleerenden in strijd met de Heilige Schrift - pagina 33

Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman, Voetius en anderen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

3'1 drinken. Dit argument gebruikte eertijds Angustinus veel tegen dé Donatisten. 1) Christus wist dat Judas onlieilig was en heeft nochtans met hem het Pascha gegeten en zijne zonde en ontheiliging van Gods instellingen niet toegestemd. Desgelijks hebben ook de apostelen, als zij met Judas aten, en Christus hun zeide : een van u is een duivel en zal mij verraden, zijne zonde niet toegestemd, noch deelachtig geweest aan zijne ontheiliging van het Sacrament. 2) YB, 19. Kan men met een onverdeeld gemoed en een gerust geweten ten Avondmaal gaan in eene Kerk, waarin men zoodanige en zoo groote gebreken ontdekt, zoowel bij de leeraars als bij de Avondmaalgangers als bij beiden ? ANTW. Gij hebt rekenschap af te leggen, niet van anderer, maar van uw eigen geweten. De Schrift vermaant u niet hun, maar uw eigen geweten te onderzoeken, 2 Oor, 13: 15; 11: 28. De rechtvaardige zal door zijn eigen geloof leven. De volgende aanhaling uit M. Leidekker De veritatefidei Beforinatae, blz. 275 bewijst, dat reeds onze vaderen tegen dat dwaalbegrip te velde moesten trekken. Er is bij hem spraak van de tucht in verband met het Avondmaal. »Indien deze en gene,! zegt Leidekker, »die in uw oog onwaardig zijn tot het gebruik van het Heil. Avondmaal iborden toegelaten, hebt gij u het gebruik daarvan niet te ontzeggen, alsof gij persoonlijk schuldig stond aan de zonden van een a>uUr, of om zijnentwil van den door u gewenscliten zegen zoudt worden beroofd. Nempe privatus cuvn sis non nisi privata officia tibi incumbunt. Als ambteloos lid hebt ge geen andere plichten te vervullen dan die van een gewoon lid. ' Het Avondmaal" zoo gaat hij voort, »is niet alleen een liefdemaal, maar ook een bondzegel. Indien liet ondergeschikte doel van de instelling buiten bereik is, laat het u dan gaan om het voorname doel. En bedenk en bevorder intusschen, op zachtmoeVoetius de exercitiis pietatis XIII, III, 3. 1) Idem, pag. 51—53. 2) Idem, pag. 83.—

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Brochures (TUA) | 52 Pagina's

De leer en de practijk der Afgescheidenen en Doleerenden in strijd met de Heilige Schrift - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Brochures (TUA) | 52 Pagina's