De leer en de practijk der afgescheidenen en doleerenden in strijd met de Heilige Schrift. Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman. Voetius en anderen - pagina 20
•20 •g.m -brief, hopende, dat temeer naar mij zal gehoord worden- door de wankelenden en geërgerclen, oin geen sehetuing te maken, noch van de K e r k .te scheiden, dewijl zij zien,-dat-ik, die zooveel gebreken der K e r k en kerkelijken zie,-enken, en tegenspreek, nochtans eene afschrik heb van scheuring, als van een werk des vleeselies, en God zeer -vertoornende, èn zeer schadelijk aam de K e r k è n aan de af schelders. M e m and zal allicht denken, dat i k n i t vleeschelijke overwegingen, om eer, traktement-en penningen, om rust en gemak bij de K e r k blijve, maar alleen wegens zulke gronden als i k boven heb aangewezen. 1) ; Y B . 12. Hebt gij u-el reclrf op de Doleantie toe te pausen wed tegen de Doncdisten en Labadisten werd aangeroerd ? Hetisclestrijd tegen éénzelfden geest van het separatisme. MannenGocls, ij veraars voor eenen beteren levenswandel, voorstanolers van een gestrenge kerkelijke tucht, hebben aan dien strijd deelgenomen. Men clenke aan C a l v y n die i n zijn geschrift over de ergernissen zijn gevoelen heeft doen kennen omtrent het verkeerde, dat in-de Gereformeerde K e r k geduld werd. In zijn uitlegging van Matth. : 13 : 40. 41. Thess. 3 : 6, vermaande hij de Kerk, trots of wegens d i t ; alles, niet te verlaten. . . •Mannen als Perkins onder de Engeischen, Samuel Rntherforth onder, de > Schotten, wier geschriften en brieven alle eenzelfden -geest ademen van waarachtige vroomheid en eene ernstige begeerte ••* naar eene gezonde tucht, hebben de afscheiding en afzondering - van de samenkomsten der Gereformeerden ten hoogste afgekeurd. - Ook onze Teeling, die aandrong op eene reformatie i n het leven, ~der K e r k en de middelen aanwees om daartoe te geraken heeft.; geenszins de scheiding ais tegengift beschouwd, aangezien --hij haar als het grootere kwaad beschouwde. V u . 13. Maar waarom bestrijdt gij de zonde der Doleantie, terwijl de Doleerenden- toch broeders zijn. -Waarde vrienden, .gijlieden zult het, hoop i k , recht opnemen en mij niet ten -kwade duiden d a t - i k z u l k e e n e optelling en-be- schrijving. heb gedaan van zoovele dwalingen en-feilen v a n -dat. :--gezelschap, en clat i k - d e z e l v e -door - openbaren--druk n u bekend - maak. -Daar nochtans velen zoo goede en groote-dingen-van die: - l i e d e n gelooven, en spreken, alsof zij de gezondste, gereformeer-1}
Idem pag. 539—541.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Brochures (TUA) | 42 Pagina's
![De leer en de practijk der afgescheidenen en doleerenden in strijd met de Heilige Schrift. Aangetoond uit de geschriften van W. à Brakel, Borstius, Calvyn, Koelman. Voetius en anderen - pagina 20](https://www.digibron.nl/images/generated/brochures-tua/de-leer-en-de-practijk-der-afgescheidenen-en-doleerenden-in-strijd-met-de-heilige-schrift-aangetoond-uit-de-geschriften-van-w-brakel-borstius-calvyn-koelman-voetius-en-anderen/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Brochures (TUA) | 42 Pagina's