Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De barmhartigheid in het licht van het Christelijk Geloof - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De barmhartigheid in het licht van het Christelijk Geloof - pagina 27

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

28 »De verlossing is niet de redding en behoudenis der »ziel; der enkelen ; der individualiteit ; maar de verlossing »bestaat in de vernietiging er van." In het niet-zijn, in het Nirwhana, ligt de zaligheid! »Daar," zoo zegt die schrijver, »daar is voor altijd uitge»waaid het flikkerende dwaallicht der ikheid, der individualiteit der ziel." Op den grondslag dezer stelling en dergelijke, ontwikkelt het Neo-Budhisme de volgende gedachte ; namelijk : alle leven — zoo leert het — is lijden, omdat het leven niet is zijn, maar worden. Voorwaarde om niet te lijden is op dit standpunt daarom : niet het wordings-proces te moeten doormaken. Wie niet wordt, dat wil zeggen in dit verband : wie niet wil en alles onderdrukt, zich zelf doodt — die is derhalve gelukkig. Aldus dit Budhisme. Daarom nu leert het een medelijden, dat alles schijnt te zijn, omdat het schier geen grenzen kent. Medelijden, zoo zegt het, is zelfovergave, zelfvernietiging, en dit is het schoonste wat een mensch kan doen Nu klinkt deze leer van zelfvernietiging en zelfovergave wel heel aantrekkelijk en schijnt wel de idee van barmhartigheid het diepst gegrepen te hebben, maar bij nader en gróndiger en schriftuurlijk onderzoek zal het blijken, dat niets dan schijn, luchtspiegeling, ja, een caricatuur, een nabootsing der Christelijke idee ons oog trachtte te boeien. En waarom ? omdat ons in dit stelsel medelijden als een schoone deugd wordt aangeboden, als zijnde zelfvernietiging, en zelfvernietiging het geestelijke doel is van den Budhist. Op deze wijze wordt de barmhartigheid niet uit een goed beginsel, n.1. liefde der gehoorzaamheid bewezen; maar is het medelijden een zelfzucht, zij het ook om zichzelf te vernietigen. Zelfopoffering kan somtijds eisch zijn. En op geheel eenige wijze is het dit geweest in de overgave van den

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1901

Brochures (TUA) | 30 Pagina's

De barmhartigheid in het licht van het Christelijk Geloof - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1901

Brochures (TUA) | 30 Pagina's