Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De barmhartigheid in het licht van het Christelijk Geloof - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De barmhartigheid in het licht van het Christelijk Geloof - pagina 13

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

14 komen in onze moraal; men moet het groote, het sterke verheffen, en het arme vertrappen. Karei de Groote, Napoleon, de Sultan, Chamberlain (!) enz. dat zouden dus zijn de figuren waaraan we onze liefde en aanbidding moeten wijden ?! In één woord : dit is de moraal van het geweld. Dat in dit stelsel geen de minste plaats is voor barmhartigheid, — het behoeft niet nader betoogd te worden. Wel zij er nog de opmerking aan toegevoegd, dat Von Nietsche in dat alles optreedt als de tolk en heraut van een radicaal-anti-Christelijke wereldbeschouwing. Juist is het het kenmerkende van den Christus, den Christus Consolator (medelijdenden Christus), dat Hij het arme en verdrukte opzocht, hielp en troostte. En nog als de medelijdende Hoogepriester voor zijn arm volk in den hemel bidt. II. Tot dusver trachtten we aan te toonen, hoe bij de wereldbeschouwingen en stelsels van het anti-Christelijk denken een plaats werd gemist of geweigerd voor barmhartigheid. Komen we dan nu tot het tweede hoofddoel onzer beschouwing, waarin we gaan aantoonen, hoe alleen op het standpunt des Christelijken geloofs, der Christelijke wereldbeschouwing plaats bestaat voor barmhartigheid, en een schoone plaats tevens. Dat op het terrein van het Gode vijandig denken het begrip barmhartigheid in principieelen zin wordt gemist, en op Chr. geloofs-terrein juist in aangrijpende mate wordt gevonden, komt vandaar, dat de geloofsleer en de moraal (zedeleer) van het Christelijk denken een andere is. Vooreerst: tegenover het optimisme der revolutie (zie hierboven) stelt het Chr. gelool de leer van val, zonde en

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1901

Brochures (TUA) | 30 Pagina's

De barmhartigheid in het licht van het Christelijk Geloof - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1901

Brochures (TUA) | 30 Pagina's