Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De moraal van het Humanisme, en van het Christelijk geloof; in haar beteekenis voor de opvoeding der jeugd - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De moraal van het Humanisme, en van het Christelijk geloof; in haar beteekenis voor de opvoeding der jeugd - pagina 9

Rede, uitgesproken in "Maison Stroucken", te Amsterdam, op 18 Februari 1901..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

9 leven, religie en mysterie worden naar deze methode als contrabande gebrandmerkt voor de opvoeding der jeugd. Want wat het kind niet inziet en doorziet, mag het niet met gezag in 't geheugen worden geprent. Wat nu is, in de derde plaats, bij het voorgestelde doel van den Humanist, de uitkomst geweest ? Het doel van de Humanistische opvoeding is de mensch. De mensch, maar niet als beeld Gods. De mensch, zooals deze, naar een der tolken van het Humanisme : „in zijn m e e s t v o l m a a k t s t e n toestand (zelf) G o d is." . Het Paradijs ligt niet achter ons, maar voor o n s ; aldus het Humanisme. Kennis, ontwikkeling, leerplicht, ziedaar uw verlossers ! Doch welke resultaten aanschouwen wij ? Ik behoef er niet op te wijzen, dat het Humanistisch standpunt den waren vrede voor het sterfbed en de eeuwigheid ontrooft. Het spreekt uit en voor zich zelf. Maar bezien we dan de resultaten, afgedacht van deze hoog ernstige zaken. Het Humanisme is feitelijk heidensch. Het wezenskenmerk van het heidendom toch is, dat het, met verloochening van den éénen, waren God, uit eigen wijsheid, en door eigen kracht zich de zaligheid en het geluk poogt te scheppen. De mensch gaat op in zich zelf. Plato en Aristoteles waren de groote tolken er van bij het „beschaafde" heidendom der oudheid. Plato zeide : de mensch is er om den S t a a t ; niet omgekeerd. Aristoteles wilde, dat de kinderen reeds van hun d e r d e jaar af voorwerp zouden zijn van Staats-zorg en opvoeding. Dit soort Humanisme, 'twelk zich culmineerde in Staats-vergoding, is geslagen. Het oude heidendom is weggezonken in jammeren van zonde. Want ook daar had het kind een zondig hart, een verdorven natuur, waartegen een humanistische opvoeding, al ware het van driejarigen leeftijd af aan, en ook door een Romeinschen Staat, geen afdoend medicijn is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 februari 1901

Brochures (TUA) | 16 Pagina's

De moraal van het Humanisme, en van het Christelijk geloof; in haar beteekenis voor de opvoeding der jeugd - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 februari 1901

Brochures (TUA) | 16 Pagina's