Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Moraal van het Humanisme, en van het Christelijk geloof in haar betekenis voor de opvoeding der jeugd. - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Moraal van het Humanisme, en van het Christelijk geloof in haar betekenis voor de opvoeding der jeugd. - pagina 15

Rede, uitgesproken in "Maison Stroucken", te Amsterdam, op 18 Februari 1901

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

i5 dan dat dit hier breed diene te worden uiteengezet. De Revolutie was de bron en de fontein aller jammeren, in de I9 d e eeuw aanschouwd. Toen heeft God ten derden male het Christelijk geloof opgewekt, en, overeenkomstig den nieuweren vorm van het Humanisme, ook in nieuwer en nog belijnder actie ; n.1. tegenover het Humanisme der Revolutie trad in de I9 d e eeuw het Calvinisme weder op, als de meest zuivere omlijning der Reformatorische beginselen. Het Humanisme der Revolutie deed zijn intrede ook op het gebied van opvoeding, van school en onderwijs ; we zagen boven met welk resultaat. De Heere verwekte daartegenover mannen als Bilderdijk; een Da Costa, die zijn „bezwaren" inbracht tegen „den geest der eeuw", en die z o n g : Bouw scholen, in wier schoot het Evangeliezout, Uit on- en bijgeloof, een dierbre jeugd behoudt ; een Groen van Prinsterer, dien kloeken held op het slagveld van den schoolstrijd; een Brummelkamp ; een Lohman ; een Dr. Kuyper, die nog heden ten dage staat rotsvast, met leeuwenmoed bezield, en omringd van zoovele geëerde dapperen. Heel een rij van mannen, helden des geloofs, zien we uit de I9'i e eeuw ons oog voorbijtrekken, die allen in den Naam des Heeren hebben gestreden tegen het H u m a n i s m e ; en de rij wordt gesloten, door een die aller hart heeft gestolen, voor wien aller liefde gloeit, en aller harte k l o p t ; het is de fiere strijder voor vrijheid en recht, de godzalige bidder voor zijn arm volk, de eerwaardige grijsaard, uit Afrika's verre velden tot ons gekomen : P a u l K r u g e r ; wiens volk zijn heldenmoed en leeuwenfierheid, zijn roem en achting niet aan het Humanisme, maar aan het Calvinisme heeft te d a n k e n ! Moet Transvaal vallen ? Wij weten het niet. Maar dit weten wij wel, dan zal Da Costa's woord worden bewaarheid : „Een natie kan ook vallen met eer." Dat zal Transvaal dan hebben te danken aan het Calvinisme.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 februari 1901

Brochures (TUA) | 16 Pagina's

De Moraal van het Humanisme, en van het Christelijk geloof in haar betekenis voor de opvoeding der jeugd. - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 februari 1901

Brochures (TUA) | 16 Pagina's