Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De beteekenis van de Gereformeerde Belijdenis voor de wetenschap - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De beteekenis van de Gereformeerde Belijdenis voor de wetenschap - pagina 11

Rede, gehouden op den Theologischen School Dag te Kampen, den 2 Juli 1901..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

12 door de kerk zijn voortgebracht, maar het product zijn der theologie. Eerst kwamen de Apologeten en Origenes, dan het Nicaenum en het Chalcedonense ; eerst de Scholastiek, dan het Tridentinum. Eerst traden de Hervormers op, Melanchton met zijne loei, Calvijn met zijn institutie en daarna de protestantsche confessies. Zoo ook zijn onze Gereformeerde geloofsbelijdenissen opgesteld. Na ernstige studie en degelijk onderzoek van Calvijn, Beza en hunne leerlingen Ursinus, Olevianus, Guido de Brés e. a., zijn onze catechismus en onze Nederl. Geref. geloofsbelijdenis opgesteld, en later door de kerk als uitdrukking van haar geloof aanvaard. Na ernstig onderzoek van mannen als Gomarus, Honunius e. a. is het op de Synode van Dordrecht gekomen tot de vijf artikelen tegen de Remonstranten. De beteekenis van de belijdenis voor de wetenschap kan dan ook niet zijn, dat de wetenschap van de belijdenis haar stof ontvangt. Dit kan zelfs niet van de theologie, ja nog sterker, zelfs niet van de dogmatiek gezegd worden, zooals Dr. H. Bavinck terecht tegen Dr. Daubanton heeft gehandhaafd. (Theol. Studiën 1891, 272 v.v. Confessie en Dogmatiek). Bovendien „noch de confessie, noch de catechismus, noch de canones, noch de rijkste historische vondst, die in de erfenis der vaderen ons toekwam, kunnen ooit, op wat wijze ook, zich als bronnen van waarheid aandienen. Zij zijn dat niet, zij bedoelen het niet te zijn en niemand mag ze er voor uitgeven" (KUYPER, Het historisch gevondene. Heraut 1196). Immers de belijdenis is de uitdrukking van wat men in een bepaalden kring, in de kerk van Christus, gelooft omtrent God en zijne openbaring. Al is zij ook tot stand gekomen onder de bijzondere leiding des 11. Geestes in de kerk, toch blijft zij, hoe voortreffelijk ook, toch altoos

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 juli 1901

Brochures (TUA) | 39 Pagina's

De beteekenis van de Gereformeerde Belijdenis voor de wetenschap - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 juli 1901

Brochures (TUA) | 39 Pagina's