Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Ga gij uit uw land en uit uw maagschap" en Een wapen in den strijd tegen Ismaël - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Ga gij uit uw land en uit uw maagschap" en Een wapen in den strijd tegen Ismaël - pagina 13

Bevestigings- en intreê-predicatie gehouden op Dinsdag 9 Juli 1901, in de N. Westerkerk

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

„GA GIJ DIT UW LAND EN UIT* UW MAAGSCHAP".

15

Wandel door geloof en niet door aanschouwen. Al ziet ge niets rondom u, wat u steunt of sterkt, laat Ik, mijn woord, mijn sterkte u genoeg zijn! En gij hebt gezegd: Heere! ik zal u volgen, waar Gij ook henen gaat! Juist dit geloof echter, dat zoo zwak doet zijn, dat gij U zeiven verloochent en verliest, is machtig in God. Het heeft ook deze uitnemende eigenschap dat het staalt in den strijd. En . . strijd wacht u! Immers, ge zijt niet slechts een dienstknecht van het Evangelie om zielen te vangen, maar ook om het Kruis van dat Evangelie op elk punt te stellen tegenover den afgod ; beginsel tegenover beginsel; het wezen van het Christendom tegenover het wezen van het Heidendom en van het Mohammedanisme. En nu zijn er bepaaldelijk twee groote machten, die de heidenwereld beheerschen: ongeloof en ongehoorzaamheid, waartegen Gods knecht optreedt met twee wapenen: geloof en gehoorzaamheid. Maar waar die beide wapenen hem niet ontvallen, zal hij verwinnaar blijven, hoe het ook door de diepte henengaat, ook al zaagt ge niemand op de prediking van het Woord de eeuwige ruste ingaan, ook al scheen de hel alles rondom u te rooven. Zoo v e r z e k e r t h e t g e l o o f o o k v a n d e v o l k o m e n o v e r w i n n i n g . Die kracht heeft ook Abraham ervaren. Zijn geloof had doorzicht, waardoor het leefde in de toekomende dingen, met welverzekerde gewisheid. Wat heeft Abraham zelf eigenlijk bezeten van het land der belofte? Niets meer clan de erfbegraafplaats die hij voor zijn geld had gekocht, doch hij bezat het door het geloof in zijn geslachten. Ja zelfs was het bezit van het aardsche Kanaan niet het eindpunt, waarop zijn geloof rustte. Immers, daarin voelde hij zich vreemdeling, wonende in tabernakelen. Zijn geloof vroeg naar meer, naar betere dingen. Daarom heeft hij van verre de belofte omhelsd, en hij heeft verwacht de stad die fundamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is. Niét een stad der Joden op aarde, maar een stad uit den hemel van God, het hemelsche Jeruzalem, voor alle geslachten der aarde. Zijn geloof zei hem: de overwinning

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 juli 1901

Brochures (TUA) | 34 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 juli 1901

Brochures (TUA) | 34 Pagina's