Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het oudste Christendom - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het oudste Christendom - pagina 39

Redevoering, uitgesproken bij de overdracht van het rectoraat der Rijks-Universiteit te Groningen, den 16den september 1901.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

40 op den inhoud

van

mijn onderwerp en Gij zult in breede

omvangen mijn bedoeling verstaan. Be

taal

aanwezig tendom

veroudert is,

d. i. woorden, wier- inhoud

verdwijnen. Zoo heeft ook het

denkbeelden,

opvattingen,

leerstukken,

niet

Oudste

meer Chris-

welke

lang-

zamerhand hunne beteekenis verloren. Het Joodscli-christelijke Chiliasme vond reeds aanstoot bij sommige Kerkvaders en kwam onder dak bij de Montanisten. Het dogme van de parousie trad op den achtergrond, toen het Christendom als gevestigd kon beschouwd worden. De daemonenleer, welke nog in de dagen van Tertullianus veel werd beleden, verdween, en, om een stap op een ander gebied te doen, geen eerlijk exegeet nam of neemt voor zijn rekening de allegorische interpretatie, welke ook de oudste Christenen volgden. Be

taal

ontwikkelt

zich

d. i. de woorden verkrijgen

een

andere, nieuwe beteekenis. Wij stellen ons het Messiaansche karakter der 0. T.ische prophetie geheel anders voor dan I Petrus. De Christologische formule der oude Kerk is onbevredigend. J a , geen enkel dogme dat in den loop der tijden niet anders geformuleerd is geworden. Be

taal verjongt zich d. i. nieuwe woorden ontstaan. Elke

tijd brengt nieuwe denkbeelden, stelt nieuwe eischen, vraagt nieuwe vormen. Maar constant is hetgeen ik U als het essentieele van het oudste Christendom heb genoemd, het Christologische, het sociale en het persoonlijk religieuse element. De wijze, waarop het eerste moet geformuleerd, het tweede moet toegepast en het derde beleden worden, verblijve aan een ieders geweten, mits daarbij de eisch worde in acht genomen, van welks vervulling de bloei van de Theologie en de Gemeente afhankelijk is, het woord, waarmede ik begon en besluit: ANTIQUAM EXQUIRITE

MATREM.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901

Brochures (TUA) | 39 Pagina's

Het oudste Christendom - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901

Brochures (TUA) | 39 Pagina's