Het oudste Christendom - pagina 31
Redevoering, uitgesproken bij de overdracht van het rectoraat der Rijks-Universiteit te Groningen, den 16den september 1901.
32 schoone, welbekende Gelijkenis, waarin de Pharizeër de menschen splitst in drie categorieën : roovers, onrechtvaardigen,
over-
spelers. Aan de Heidensclie zelfvergoding beantwoordde de Joodsche eigengerechtigheid;
aan de Heidensclie verachting van
Bar-
baren en slaven de Bharizeesche verachting van de Heidenen en van de wetlooze schare (het „Am haarez") 1). De eerste gemeente keerde zich zoowel tegen het eene als tegen het andere.
Menschenvergoding was haar een gruwel.
"Wanneer de Bomeinsclie hoofdman Cornelius zich voor Betrus nederbuigt en hem „aanbidt", wijst de Apostel die hulde haastiglijk af, zeggende: „sta op, ook ik ben een menscli" 2 ). Wanneer de schare te L j s t r e Barnabas aanziet voor Jupiter en Paulus voor Mercurius en de priester van Zeus stieren en koeken 3) aanvoert om aan beiden te offeren, scheuren zij liunne kleedefen, ten teeken van droefheid bij Godslastering 4 ). Brief
In den tweeden
aan de Thessalonicensen is liet juist een kenmerk van
den antichrist, den menscli der zonde, „dat hij zich verheft boven alwat God genoemd wordt of voorwerp van vereering is,
zoodat
hij
zelf
in den
tempel
zich voordoet alsof hij God w a r e "
5).
Gods
zich
nederzet
en
Maar evenzeer hield de
eerste gemeente zich verre van menschenverachting.
A l had
Christus
beperkt,
Zijn werkzaamheid
uitsluitend
tot Israël
toch dioeg Hij het besef bij zich om dat Zijn Evangelie voor de volkeren bestemd w a s 6 ) ,
en Paulus, die Jezus ook op dit
punt zoo goed heeft begrepen, leerde in woord en w e r k : „Onder Christenen is geen Jood noch Griek, geen dienstknecht noch vrije, geen man en vrouw" 7). In Christus was de oor-
ij
O. PFLEIDERER, Das Wesen des Christentums (Zcitschr. für
Wissenschaftliche
Theologie 1893. S. 17). 2) Hand. 10, 25, 26. 3)
Koeken,
Ifé/i/iaza,
volgens een waarschijnlijke conjectuur van Prof. NAHER ,
Mnemosyne 1877. Vgl. Theol, Tijdschrift,
1880. Blz. 86 v. De Recept, heeft kransen.
4)
Hand. 14, 13.
5) 6)
H. 2 , 4. Vgl. ook Hand. 1 2 , 22—23. Men denke b.v. aan de gelijkenissen van het Mosterzaad en het Zuurdeeg.
7)
Gal. 3 , 28. Misschien hoeft dit laatste wel aanleiding gegeven tot de eman-
cipatiezncht der Korinthische vrouwen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901
Brochures (TUA) | 39 Pagina's
![Het oudste Christendom - pagina 31](https://www.digibron.nl/images/generated/brochures-tua/het-oudste-christendom/1901/09/16/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901
Brochures (TUA) | 39 Pagina's