Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het oudste Christendom - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het oudste Christendom - pagina 33

Redevoering, uitgesproken bij de overdracht van het rectoraat der Rijks-Universiteit te Groningen, den 16den september 1901.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

34 niet van hem gewoon zijn, ten gunste der slaven., maar de invloed van zijn woord was even gering als de indruk van zijn karakter. Eerst zijn tijdgenoot Paulus,

de Apostel

van

Jezus Christus heeft de quaestie anders gesteld en daardoor veel tot een oplossing bijgedragen. Gij kent den Brief

aan

Philemon. Een van Bliilenion's slaven was zijn meester ontvlucht, naar het schijnt uit vrees van straf voor diefstal, en bij Paulus te Bome gekomen. In plaats van hem bij zich te houden, zooals hij gaarne gedaan had, zendt hij Onesimus naar Kolosse terug, maar met een brief, waarin hij met warmte pleit voor „den zoon, dien hij in zijne banden verwekt had" en met de hem eigen originaliteit Onesimus aanbeveelt, „niet langer als slaaf maar als geliefden broeder" '). Elders wijst de Apostel de slaven woordelijkheid —

hen

meermalen op hunne zedelijke veranten hunne heeren 2 ). M e t

liet oudste

Christendom stelde het eerst de quaestie der emancipatie; die eer komt toe aan de K w a k e r s ; het bestreed niet de slavernij maar de Heidensclie opvatting der slavernij. De heer bleef lieer, de slaaf

bleef

slaaf,

met dit verschil, dat de heer anders

heerschte en de slaaf anders diende. In Christus was de vrije een knecht, en de knecht een vrije. Het Christendom was de aanvang van een nieuwe sociale beweging. Het erkende den mensch in het kind, in de vrouw, in den slaaf, in den arbeider. Ik kom tor het derde en laatste kenmerk van het oudste Christendom. Het was

het levendig

Broederschap

Geest in persoonlijke

tot God gewijd

door den

en op grond

leven.

geschiedenis

Met

hiervan

besef,

gehouden

dat elk

lid

der

betrekking stond

was tot een

zonder reden heeft Lukas

de

Gode

Binkster-

aan het hoofd zijner „Memorabilia" gesteld en

hiermede de eerste gemeente ingeleid. De wereld was oud maar niet te oud 0111 vatbaar te zijn voor een herschepping;

de

menschheid was oud maar niet te oud om vatbaar te zijn voor

1)

Philem. 10. 16.

2)

Gal. 3 , 28. Eph. 6 , 9. Kol. 4 , 1. 9. V R I . ook I Petr. 2 , 18 v. eu elders.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901

Brochures (TUA) | 39 Pagina's

Het oudste Christendom - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901

Brochures (TUA) | 39 Pagina's