Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het oudste Christendom - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het oudste Christendom - pagina 9

Redevoering, uitgesproken bij de overdracht van het rectoraat der Rijks-Universiteit te Groningen, den 16den september 1901.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

10 schappelijk onderzoek; geen biographieën; juist het kenmerkende van een biographie ontbreekt: de psychologische analyse, de aanwijzing der volheid van oorzaken, waaruit de persoonlijkheid geboren

is,

de langzame

ontwikkeling

van

Jezus'

goddelijke genialiteit, het doorbreken Zijner zedelijke zelfstandigheid Zij

en Messiaansche

zijn geen dogmatische

zelfbewustheid.

Leest

de Brieven!

verhandelingen, geen

godgeleerde

vertoogen, maar geloofsgetuigenissen, religieuse gelegenheidsgeschriften,

uit

de

persoonlijke

aangelegenheden

van

den

schrijver en de oogenblikkelijke behoeften der lezers geboren. Kortom, hart

uit

onze

N.

Tische

classieken

spreekt meer

het

dan het hoofd, meer het warme religieuse gevoel dan

het intellect. Men mag ze dan ook niet beoordeelen naar een maatstaf, die door hun inhoud en karakter gewraakt wordt. Het kan nooit tot een rechte waardeering van het oudste Christendom leiden. Bukt de gewijde gebeurtenissen af van de boorden der Jordaan en — ik kan het niet anders inzien — de kritiek dreigt het gevaar van dezen stroom, een uitgang in de Doode Zee. Het oudste Christendom moet „gezocht" worden ! Het is waar in een anderen, hoogeren zin. Het is evenmin ident met'de bronnen als met alwat in de bronnen bericht wordt. Vooreerst hebben zij een

aantal locale en accidenteele

bijzonderheden,

welke uit dien hoofde niet tot het essentieele van het oudste Christendom kunnen gebracht worden. Ten andere heeft niet één auteur een samenvattende karakteristiek gegeven van hetgeen men onder het verschijnsel van dien naam heeft te verstaan. Yeeleer vertoont het Meuwe Testament een „concordissima dissonantia."

Elke

auteur schreef overeenkomstig zijn eigen

aanleg en stemming. Elke gemeente aanvaardde het Evangelie op de haar eigene wijze. Die van Jeruzalem anders dan die van Korinthe; die van Thessalonika anders dan die van Home. Misschien ligt het oudste Christendom nog meer achter dan in de bronnen. In elk geval is het door deze verspreid.

Om

het te onderkennen is de grootste omzichtigheid noodig. Daartoe kunnen wij niet beter doen dan het voorbeeld volgen onzer

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901

Brochures (TUA) | 39 Pagina's

Het oudste Christendom - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901

Brochures (TUA) | 39 Pagina's