Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het oudste Christendom - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het oudste Christendom - pagina 15

Redevoering, uitgesproken bij de overdracht van het rectoraat der Rijks-Universiteit te Groningen, den 16den september 1901.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

16 hij niet eenmaal:

zij behoorde tot het verleden evenals de

notie „Koninkrijk der hemelen"; beiden waren hem te Israëlietisch en konden ook niet bij zijn prediking onder Heidenen dienen. Hij stelt zich Christus bij voorkeur voor zooals hij Hem op den weg naar Damascus in een goddelijker li^x gezien had, ineen nieuwen bestaansvorm, waarin

het pneuma diens levend en

levenmakend element was O v e ü / I X

^UOTTOIOVV).

En in de wereld-

geschiedenis bespeurt hij eigenlijk slechts twee tegenstrijdige beginselen,

vertegenwoordigd

door twee menschen: b wpÖTo:

foSpwToc en diens anti-type 'o hórspog *v$puiror, de eerste h ^uXtitó?, SK

yïjg xöixic,

gerechtigheid gemeente als

de tweede en

leven ').

belijdt Jezus

den Messias,

Hem

O KVSU^IZTMSC,

alleen

den

als

als

oöpxvoü, de bron van

Merkwaardig! den

De Jeruzalemsche

Propheet bij uitnemendheid,

Gods heiligen knecht; Jakobus noemt

Heer

der Heerlijkheid;

de brief

aan

de

Hebreën beschrijft Hem in statigen rytlimus als den eenigen en

eeuwigen

Apocalypse

Hoogepriester, schildert

hem

den met

meerdere gloeiende

dan Mozes; kleuren

de

als een

anderen David, als Veldheer en Koning, als de Leeuw uit Juda's stam,

als triumphator in hemel en op aarde, maar

voor Paulus is Hij de Heer, de tweede mensch, 5 xópios, de hoogste

autoriteit in leven

en leer, het hoofd der

nieuwe

menschheid, de Eegenerator mundi. Paulus gaf aan het Evangelie een taal, zoodat het niet alleen voor Grieken maar ook voor menschen verstaanbaar werd en zich kon aansluiten aan de geestelijke ontwikkeling der menschheid 2 ). Een tweede eigenaardigheid van de eerste Christenen was dat zij een religieuse Broederschap

(dèshtpory-) vormden. Het

Grieksche woord is niet specifiek Christelijk evenmin als de idee, die er door uitgedrukt wordt; het komt ook van Heidensche vereenigingen voor 3). In het Nieuwe Testament vinden wij het !)

Vgl. Rom. 5. 1 Kor. 15.

2)

Vgl. A. HAKNACK, Das Wesen des Christentums, 1900 S. 111. „Allerdings", zegt KRAUS (.Real-Encyclopädie der christlichen Alterthümer

3)

1882,

I,

i. v. Fraternitas) „bedienen sich derselben auch heidnische Collégien, so die

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901

Brochures (TUA) | 39 Pagina's

Het oudste Christendom - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901

Brochures (TUA) | 39 Pagina's