Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Blijven of heengaan? - pagina 79

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Blijven of heengaan? - pagina 79

Een vraag en een antwoord

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

omdat de meerderheid En

toe dwingt.

omdat

wij diep doordrongen

en de minderheid er ons zedelijk wij moeten, durven wij ook, al zijn van

het gewicht der taak, die ons

wacht. Van

de

rechter-

en

van

de linkerzijde drongen velen

daarom bij ons aan, om eene te volgen.

eventueele benoeming op

Maar er waren ook anderen, — en hun aan-

tal zou zeker veel grooter geweest zijn, als de benoeming en de aanneming niet bijna gelijktijdig hadden plaats gehad — er waren ook anderen, die zeiden : waarom kunt gij in den bestaanden toestand niet berusten ? verantwoordelijkheid

Gij behoeft er de

niet voor te dragen, want aan allen

is uw oordeel over het opleidingsvraagstuk bekend.

Maar

gij kunt den toestand aanvaarden, gelijk de Synode dien zelve

door

het niet-uitvoeren van haar besluit geschapen

heeft, en weder met stille berusting aan den arbeid gaan. Uw

blijven

aan de School is in haar belang en ook met

het oog op den vrede en de eenheid der kerken gewenscht. Onzerzijds hebben

wij op dezen vriendelijken aandrang

te antwoorden, dat inderdaad zulk eene aanvaarding van den toestand op zichzelf niet onmogelijk is. Onze consciëntie zou op die wijze niet in het gedrang behoeven te komen. Maar het zij ons vergund, openhartig te zijn.

Men is op

ons blijven aan de School in haar belang gesteld, en meent, dat ons vertrek

haar schade zal doen.

Soms drukt men

zich uit in bewoordingen, die ons te veel eer aandoen en daarom niet door ons aanvaard mogen worden.

Maar het

komt toch alles hierop neer, dat wij dienst zullen doen als middelen,

om de School zelfstandig te doen voortbestaan,

om sympathie voor haar te blijven wekken, om collecten en contributiën voor haar te doen toenemen, om het getal studenten voor daling te bewaren enz. alles nu

ook

Hoe vereerend dit

zij, het laadt eene verantwoordelijkheid op

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 92 Pagina's

Blijven of heengaan? - pagina 79

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 92 Pagina's