Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Blijven of heengaan? - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Blijven of heengaan? - pagina 14

Een vraag en een antwoord

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

bestaan, haar duurzaamheid en vastheid te schenken. Een paar

woorden van handhaven en bevestigen waren daarvoor

niet voldoende.

Er moesten ditmaal door de Synode gel-

dige, krachtige, overtuigende redenen kunnen worden bijgebracht indien

voor het afzonderlijk

zij haar

voortbestaan

der

School,

eene vaste plaats in het hart der kerken

verzekeren wilde. Daarom moest ieder, in het belang juist van de Theol. School, erop aandringen, dat de Synode zich niet van de zaak afmaakte, maar haar ter hand nam en, indien eenigszins mogelijk, tot een goed einde bracht. Het woord

van Prof. Lindeboom, vlak vóór de Synode in zijn

Bijblad bl. 59 gesproken: het ergste zou zijn, dat de Synode zich

opnieuw

van

de

zaak afmaakte, had daarom mijne

volkomene instemming. Voor mij persoonlijk

was de conclusie van het tweede

rapport nog eene te grootere redenen

teleurstelling, naarmate ik

meende gehad te hebben, om iets gansch anders

te verwachten.

Immers — waarom zou ik het niet open

mededeelen ? — voordat Prof. Noordtzij in de vergadering van de Commissie voor de opleiding tot eene beslissing gekomen was, had ik met hem een vriendschappelijk gesprek over de door hem te volgen gedragslijn.

En daarin liet ik

mij tegenover hem ongeveer in dezer voege uit: met eene negatieve conclusie kunt gij geen succes behalen. Daardoor verzwakt gij uw eigen positie, brengt de Synode in moeilijkheid

en laat den

onzekere.

Daarom

toestand

der Theol. School in het

is het, naar mij voorkomt, het beste,

dat gij een voorstel tot vereeniging van Theol. School en Theol. Faculteit

indient,

waarin gij uw eigen gedachten

belichaamt, en duidelijk de wijze aangeeft waarop gij meent, dat de eenheid tot stand komen kan. eenige

Natuurlijk moet gij

rekening houden met de samenstelling der Synode

en dus een zoodanig voorstel indienen, dat kans heeft eene

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 92 Pagina's

Blijven of heengaan? - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 92 Pagina's