Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Troost, troost Mijn volk" - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Troost, troost Mijn volk" - pagina 12

vier leerredenen uitgesproken te St. Johannesga

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

12 Christus. Hij heeft daarom moeten vleesch worden. Hij kon in de heerlijkheid niet blijven, maar moest onze gestalte aannemen, een knecht der knechten worden, opdat Hij in ons vleesch de macht der zonde zou te niet doen, onze straf en verdoemenis dragen en alzoo de tranen dergenen afdrogen, die onder die verdoemenis zuchten. En nu, Geliefden, komt" tot ons de vraag: Moeten wij ook getroost worden? Is het Woord des Yerbonds in onze harten doorgedrongen: Ik ben de Heere, uw God ? O, zoo velen zijn nog koud daarvoor; zij houden zich verre van den Heere, zij maken zichzelven tot god; en zóó sluiten zij hunne harten voor 's Heeren Woord. Maar dan zult gij ook verloren gaan, als de Heere komt om u te oordeelen; en wat zult gij H e m antwoorden, als Hij tot u zegt: Heb Ik u niet leven, aanzijn en alles gegeven, en Mijn Woord doen verkondigen, maar gij hebt naar Mij niet willen luisteren ? Gij zult verstommen en gij zult eeuwig berouw hebben over uwe zonden, dat gij u verhard hebt tegen den Heere en geen woord kan u meer vertroosten. Eeuwige pijn zal uw lot zijn. O wel u, als het Woord de3 Heeren doorgedrongen is in uw hart en gij gevoelt hoe gij van den Heere afgeweken zijt en tegen H e m gerebelleerd hebt. Gij kunt tegen H e m niets meer antwoorden, gij hebt uwe verontschuldigingen afgelegd en gij belijdt nog alleen uwe schuld; en gij vraagt om genade. Ziet, dan spreekt de Heere ook van u: troost, troost Mijn volk; en uw strijd onder de W e t is vervuld, uwe ongerechtigheid verzoend, en gij ontvangt dubbel genade, ja, terwijl gij nog in V

uwe zonden zit, en u dagelijksch daarvan beschuldigt, is de Heere toch bij u en zegt tot u: Mijne genade is grooter dan alle uwe ongerechtigheden. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 48 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 48 Pagina's