Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 48

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 48

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

42 Toch ligt er voor ons Christelijk denken eenige belangrijkheid in, al ware het slechts vooreerst, om te doen zien, hoe onbetrouwbaar de ongeloofs-wetenschap zelve is, die datgene waar ze vroeger mede spotte, thans op de hoogste spits drijft, en ten andere, om op te merken, hoe de leer der erfzonde „een ongezocht gelijk" ontvangt Maar toch honde men het verschil in het oog. De leer der erfzonde is nog iets anders, dan deze leer der evolutie toegepast op het kwaad. Immers de erfzonde „is geen soort eigenschap, die tot het wezen des menschen behoort, want ze is door overtreding van Gods gebod in de menschelijke natuur ingekomen, en kan er door wedergeboorte en heiligmaking weder uitgenomen worden." Zij is uitgestrekt over alle menschen. En stelt een iegelijk schuldig en verantwoordelijk voor God.

HOOFDSTUK

XII.

H E T V E R B O N D D E R GENADE. Het genadeverbond is de weg, waarlangs de gevallen mensch, de zondaar, wederom het eigendom des Heeren kan worden, door in Christus weder tot genade aangenomen te worden. Dit verbond is opgericht, in den Raad des vredes, van eeuwigheid, met Christus als het Hoofd. En is in den tijd afgekondigd en geopenbaard, reeds in de paradijs-belofte, voorts al duidelijker vooral aan Abraham, en bij Israël. In belofte en profetie, in heel de historie van het volk Israëls wordt dit verbond al meer en duidelijker ontwikkeld, tot eindelijk het Woord vleesch wordt, om in eigen persoon aan alle gerechtigheid Gods te voldoen. Men lette er dus wel op, dat in het genadeverbond volstrekt geen andere weg naar den hemel wordt geopend, dan dit in het werkverbond was. De weg is en blijft: geliborzaamlieid. De Christus is juist gekomen om die gehoorzaamheid te brengen ; wat Adam liet, zal Hij doen. Het werkverbond wordt alzoo verwezenlijkt in het genadeverbond. Maar het heet genade, omdat de schenking van den Christus in de plaats van Adam tot volbrenging der gehoorzaamheid en tot wegdragen vau den vloek een daad Gods is, waartoe Hij van onze zijde bezien niet gehouden was. Eveneens is de toepassing of toerekening van Christus' gerechtigheid een daad der vrije ontferming en van het vrije welbehagen Gods. Men lette er wel op, dat in dit genadeverbond de mensch,

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 48

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's