Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Troost, troost Mijn volk" - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Troost, troost Mijn volk" - pagina 10

vier leerredenen uitgesproken te St. Johannesga

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

10 Maar nu is de tijd vervuld, zegt de Heere. Terwijl Zijn volk nog onder de tuchtmeesters is, heeft Hij reeds daarvoor gezorgd, dat hun dienst een einde heeft. Want Hij zendt Zijnen geliefden Zoon; Die moet den harden dienst verrichten en Zich laten verdoemen en dooden, en daarom gaat Zijn volk vrij uit. Dat doet de Heere uit vrije ontferming. N u kan de arme zondaar verademen. Het tweede stuk der vertroosting is: dat hare ong e r c h t i g h e i d v e r z o e n d is. Met de „ongerechtigheid" is hier te verstaan onze zondige aard en natuur. Deze heeft Jeruzalem onder Gods oordeel gebracht, en deze kleeft haar altijd nog aan. Maar de Heere zegt: uwe ongerechtigheid is verzoend, of eigenlijk: heeft Mijn welbehagen verworven. Hoe kan dat? Heeft de Heere dan een welbehagen aan onze zonde, aan onze gruwelen? Dat is niet mogelijk. Maar de Heere Jesus Christus heeft Zich voor ons in de bres gesteld. En God de Vader zeide: „Deze is Mijn geliefde Zoon, in Welken Ik een welbehagen heb." Hij heeft geen onrecht gedaan en in Zijnen mond is geen bedrog gevonden. En Hij heeft Mijn werk gewrocht, zegt God, de Vader, daarom zal Mijn welbehagen door Zijne hand gelukkiglijk voortgaan. Jes. 53: 104. En nu hindert H e m onze booze aard en natuur niet meer, zij is verzoend en bedekt; en Hij neemt daarvan aanleiding, om ons bestendig Zijne genade te bewijzen. Gelijk iemand die vervuld is met barmhartigheid, in dit opzicht zich verheugt, dat hij aan ellendigen Zijne barmhartigheid kan bewijzen, alzoo verheugt'zich nu God de Vader in Zijnen Zoon, liij heeft er een welbehagen aan, om ons Zijne genade te bewijzen, ons die onrechtvaardig zijn en van dag tot dag onzen zondigen aard gevoelen. De Apostel Paulus, zegt daarom te recht R o m . 5 :16A:

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 48 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 48 Pagina's