Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een staat met den Bijbel - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een staat met den Bijbel - pagina 31

vier lezingen gehouden te Amsterdam, in den winter van 1901-1902

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

, VERTROUWBARE GIDS.

31

staatkunde, die op den grondslag van eene antichristelijke wijsbegeerte is opgebouwd, en tusschen eene staatkunde, die in overeenstemming is met de Heilige Schrift. Ik noem de tegenstelling : Rede of Openbaring ! foutief, omdat men in dit verband niet te maken heeft met de soteriologische, maar alleen met de staatkundige beginselen van de Schrift d. i. met de waardeering of de verwerping van de Schrift uit dit bepaalde gezichtspunt beschouwd. Wie dit vergeet, loopt groot gevaar, onbillijk te zijn ten aanzien, ik zeg niet van het Liberalisme als stelsel, maar van liberalen, die den Bijbel buiten de politiek willen houden. Men mag niet voorbijzien, dat menigeen die, niet onder Kerkelijken of zelfs onder de Christenen mag worden gesteld, wel ter dege, willens onwillens, wetend onwetend, uit het Christelijk beginsel leeft. Er is eene neêrslag van het Christendom in onze geschiedenis, onze instellingen, onze maatschappij en de openbare meening waardoor men óók op staatkundig terrein wordt beheerscht. Het staat hiermede veelal zóó, dat men wel de vruchten van het Christelijk beginsel begeert, maar niet den wortel, waarop de boom stoelt, dien hij draagt. Indien dit anders ware, zou men zich niet gerust aan een geneesheer kunnen toevertrouwen die tegelijkertijd een materialist was. Zijn materialisme brengt niet mede, dat hij de waarde toekent aan het leven die den geneesheer nu nog noopt dat leven óók wanneer de ziekte ongeneeselijk en het lijden smartelijk is, door alle middelen die de wetenschap aan de hand doet, zoolang mogelijk te rekken. Zijn stelsel levert een gevaar op. Maar, dat gevaar wordt in eene Christelijke maatschappij waarin zijne beginselen niet domineeren, op allerlei wijzen, langs welken weg om het even, geneutraliseerd. Niet anders is het met de philanthropie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 102 Pagina's

Een staat met den Bijbel - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 102 Pagina's